Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: Volvo S60 T5 2001mod, manuell växellåda, km 192 000 Den är också utrustad med en PPC från BSR trimning (steg 1).

Vid km 173 000 blev en full gas brytare och byte av främre lambdasonden.
LMM ändras inte ännu (har läst på forumet att de börjar bli "dåliga" runt 160 000 km?)

Fick läsa ut och raderas felkoder idag.

Felkoderna är:

531D - motorstyrenhet fel i programvara

261a - Blandning kontroll på lång sikt, den nedre dellast v \ normala beräkningar

"Engine lampan" kom på igår efter ca 15miles enhet i massor av snö och slask. Jag tvivlar på om detta kan ha något och säga, men bra att nämna.
När jag kom till en tunnel och ga gas det inte känns som det blev fullt uppsving, kände nästa tunneln det trevligt ut igen (ingen motor ljus vid denna tid).

En god stund lyser senare lampeffekten (under helt normal körning) och eftersom jag inte har testat om "dra" som det ska.
Det bör nämnas att det snurrar runt fint på tomgång och jag kände ingenting när jag körde hem efter motorns tänd.
Bör noteras att det fanns en hel del snö och mycket Fenor vägbeskriving utan möjlighet att testa "spänning".

Hoppas några av er har förslag på möjliga felkällor, är alla de förslag mycket uppskattat

MVH Ketil (This is translated in google translate from Norwegian to Swedish, sorry for any spelling misstakes)
Nej, jag har försökt att inte och ändra till den original programvaran. Men jag har använt tuning programvara för över 1 år utan problem. Är det normalt att det finns ett problem med tuning programvara på egen hand?

Fick testat bilen några riktiga idag. Det är definitivt inte som det ska.

Verkar som om det byggs upp en liten boost, men inte i närheten av vad den borde vara. När full gas är uppenbart att "sniglar" som varvtal ökar.
Precis som bilen hosta något när turbon kommer att förvandlas till. Om du är mycket tyst på gasen så det verkar bilen ok, det är då du ger ordentlig gas på kamp.
Det finns inga ovanliga ljud från motorn antingen i Lugger, tomgång eller kör tyst. Märkligt nog motolampen inte komma tillbaka trots att bilen är ok.

Någon känner igen dessa symptom?

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]