Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr M
Någon som vet vad de kan vara för fel då tankmätaren åker till "tom tank" och sedan upp till de vanliga, då och då ? :roll:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du märkt några andra problem men elsystemet bak i bilen? Jag har varit ute för kommunikationsfel med REM (Bakre styenheten) några gånger pga dålig kontakt.
Det är nu man ska koppla in VADIS och kolla felkoder, men testa det här:
Vänta 5 min. efter att du stängt av tändningen. (Det ska man alltid göra innan man bryter strömmen till en styrenhet eller kopplar bort batteriet!)
REM sitter till vänster innanför panelen i bagageutrymmet. Ta loss och sätt dit det stora kontaktstyket några gånger, det sitter med en skruv i mitten. ev. lite kontaktspray.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mr M skrev:Jag har även märkt att när man tankar fulltank så går mätaren inte upp till max, utan den stannar vid strecket innan max, kan de också bero på glapp kontakt eller ?
Vi tar det här ute, inte via PM...
Nej, felvisningen beror nog inte på glapp, men jag har för mig att det går att justera mätaren med VADIS.
av Mr M
Men när ja har full tank krånglar den aldrig förrutom att den visar inte riktigt full tank när jag har fullt. Men när nivån börjar sjunka till 1/4 tank, då hoppar och far mätaren i botten och upp, lite som den vill..
Något tips ? :idea:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Svårt att säga vad det kan vara...
REM, (bakre styrenheten) får en analog signal från givaren i tanken, skickar sen vidare en digital signal via CAN-nussen till DIM (instrumentet).
Det är i stort sett meningslöst att försöka felsöka ett sånt här system utan VADIS, så om det stör dig får du nog lämna in bilen på verkstad.
av Thomas J
Det sitter 2 givare till tanken en hö en vä. kan vara någon av dom som är paj! jag har lika på min bil men det får vara så länge. Mvh Thomas :wink:
av galnast333
Mr M skrev:Någon som vet vad de kan vara för fel då tankmätaren åker till "tom tank" och sedan upp till de vanliga, då och då ? :roll:
Japp, det sitter givarenheter i varje tankhalva. Det finns 2 inspektionsluckor under baksätet som leder till två tanklock. Luckan under vänster baksäte är den som är lättast att komma åt. Ett specialverktyg behövs för att skruva upp tanklocken. Det går ganska lätt att tillverka ett verktyg själv om man vill det. Se till att inte ha full tank om du vill öppna tanklocken för de sitter nedsänkta en bit i tanken!!!

Jag har en givare till salu till den högra enheten om du är intresserad. (V70-02)

Hej, Jag har en v70 MY2011. En högtalare ve[…]

Har du provat att sänka bränsletrycket?

Ja det beror ju lite på vad man har för[…]

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]