Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Asterix
Nu har jag tagit isär och packningen är hel, men det ser ut att ha läckt. Bilen har fått toppen renoverad för mindre än ett år sedan och därför är jag rädd för att sätta ihop och att samma sak händer igen.. Ser ett mörkt fält i metallen mellan cylindrarna fram till det lilla spåret på minst 2 ställen. Jag tänkte göra blocket ordentligt rent och mäta om det är plant samt om det kan vara skillnad i höjd mellan cylindrarna. Någon som vet vad det finns för toleranser här? Eller har andra tips?
av Andis
Tyvärr är min erfarenhet efter att precis som dig plockat isär inte hittat något fel.

Haft toppen på provtryckning som blivit godkänd att toppen är hel. Sen har det ändå läckt in vatten vid provkörning.

Då har det visat sig att det ändå är någon liten spricka i toppen.

Rätt dyrt med provtryckning också, kanske bättre att köpa en annan topp som man vet är hel. Kanske inte så dyrt med en fabriks renoverad.

Om du provtrycker den se till att även in och ut kanalerna provtrycks och inte bara förbräningsrummen. Helst med uppvärmd topp också ifall sprickan bara hissar sig vid upp eller ner kylning av toppen. Finns även något sort spår medel man kan laborera med har inte provat det själv men hört talas om det som ska visa sprickorna om det är någon.

Lycka till
Med vänlig hälsning,
Andis
av jigga13
min packning såg också hel ut men de var den som var trasig som tur var.

de jag provtryckte och bytte tätningar och planade toppen gick på 4500kr
Jag bytte även kamrem och allt runt om kring de =)
av Asterix
Det syns som sagt att det läckt mellan packningsyta vid cylinder. Den har gått utan minsta onormalt tryck från maj tills för någon vecka sedan. Då antar jag att det inte borde vara sprickbildning som orsakat det. Däremot så har min magnetventil tydligen varit trasig och det uppdagades då jag var på Autotech, så jag har åkt runt med 0,3 i ladd. Kört några veckor med steg 2 och nu hände det.... Funderar på om det kan bero på att jag inte smörjade topplocksbultarna när jag drog dit dem. Gick ju ganska trögt och det högg när jag drog åt så kanske momentet blivit lite fel... Känns som om det gick "tort" mellan bultskallen och toppen. Gör om gör om rätt antar jag....... :(
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]