Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrissoid
Hej!

Jag köpte en volvo s80 D5 -07 för ungefär en månad sedan.
För ungefär en vecka sedan när jag stod på tomgång märkte jag att det kom en hel del avgaser från höger framdäck.
Park värmaren fungerar som en ska och jag har inte märkt något innan, jag besiktade bilen för två veckor sedan med blanka papper.
Detta är min första diesel och första bil med park värmare som jag har fått för mig sitter höger fram på bilen?

Hittade en tråd här på forumet som handlade om samma sak, men det fanns inte något riktigt svar.
Någon som vet om allt står rätt till eller om något är galet?
Tilläggas ska väl att dom två gånger jag märkt detta är på tomgång när jag precis startat bilen, fast den har blivit varm undertiden det fortsatt forsa avgaser.

Tackar för svar!
Användarvisningsbild
av Doffen
Stemmer det, varmeren sitter i hjulbuen mot torpedoveggen på høyre side. Så helt normalt at det kommer avgass der.
Ingenting å uroe seg for :)
av chrissoid
Tack! Bara påpeka att värmaren alltså INTE är startad, inte manuellt iallafall när detta fenomen inträffar.
Min tanke är att den kanske startar automatiskt för att få upp värmen snabbare men det känns väldigt långsökt, borde slite rätt hårt på värmaren då.
av S.t.r.a.n.D
chrissoid skrev:Tack! Bara påpeka att värmaren alltså INTE är startad, inte manuellt iallafall när detta fenomen inträffar.
Min tanke är att den kanske startar automatiskt för att få upp värmen snabbare men det känns väldigt långsökt, borde slite rätt hårt på värmaren då.
Det är ju bara att sticka dit huvudet och lyssna, dieselvärmaren låter ju så du hör utan problem om den är igång.

Så långsökt är det inte, Antar att det är samma på S80 som det är på V70 och S60. Dieselvärmare startar om motorns driftsemperatur är för låg för att får upp värmen snabbare. För att slita mindre på motorn, välj vad du vill slita på...
Användarvisningsbild
av hollan
nja värmaren på s80II och v70II hörs mycket mindre än på s60/s80/v70n så du hör inte den när motorn är igång
men visst startar värmaren när motorn startas nu på vintern och värmaren sitter bakom innerskärmen mot torpeden på höger sida och avgasröret mynnar ut mellan innerskärm och torped typ bakom stänksyddet
Användarvisningsbild
av gooose
chrissoid skrev:Tack! Bara påpeka att värmaren alltså INTE är startad, inte manuellt iallafall när detta fenomen inträffar.
Det är därför alla svensk sålda bilar har värmare

Värme är en "restprodukt" vid förbränningen i motorn och det blir inte mycket värme över för att klimatet i kupen skall anses ok här i norden
Så därför sitter denna bränsle drivna kupevärmare på Volvos diesel bilar och den startar automatiskt när ute temp är under 5+ grader och motorstyrenheten tycker att den behövs

Så detta är helt ok på din bil

//Gooose
av S.t.r.a.n.D
hollan skrev:nja värmaren på s80II och v70II hörs mycket mindre än på s60/s80/v70n så du hör inte den när motorn är igång
men visst startar värmaren när motorn startas nu på vintern och värmaren sitter bakom innerskärmen mot torpeden på höger sida och avgasröret mynnar ut mellan innerskärm och torped typ bakom stänksyddet
Ahh naturligtvis, läste inte att han skrev -07, läste bara S80 och antog att det var den äldre eftersom han skrev i den kategorin..
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]