Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toomaas
Har gjort en ordentlig rengörning och besök på verkstan för nollning av felkoder(för många startförsök),provkörde och den startade direkt.
Åkte hem och nästa gång jag ska iväg så gör den ett startförsök. Man hör att fläkten börjar gå,men det händer inget mer. Den varvar inte upp.
Tyckte fläkten ev. gick lite ojämt i hastighet. Till saken hör att det fanns inga koder som visade på fel på nån av komponenterna i brännaren.
Batteriet är nytt då jag trodde det kunde vara en felkälla. Bilen är en D5 -04.
Kort sagt,inget är fel men den går inte! Hjälp mig!
Bränslet har jag inte kollat...
Värmaren är helrenoverad för tre år sen,och alla delar fungerar enligt datorn,vi provkörde den
första gången jag var in. Då gjorde den som nu,börjar uppstart men kommer inte igång.
Fläkten surrar som bara på tomgång till den stänger av.
Men direkt efter rengörningen så startade den direkt,jag lät den gå 5-10 min innan jag startade bilen och åkte hem.
Nästa start är problemet åter...
Enda sättet att få veta är att först kontrollera att rätt mängd bränsle kommer fram. Sedan riva ner värmaren och inspektera alla komponenter samt mäta upp dem.
Kan tillägga att min värmare gav upp vid endast 3år gammal, ny värmare. Hade koksat igen helt.
Glödstift och flamvakt mättes upp till rätt värden men var så sotiga samt en hård beläggning på sig att det inte ville tända ordentligt.

Blir det många korta resor så sotar dem igen snabbt tyvärr.
Kan även vara fel på styrenheten till värmaren... Vet dock inte hur man kontrollerar den.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]