Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har kommit över en komplett Defa-sats med motorvärmare, batteriladdare och hela baletten till kärran - men samtliga papper med installationsanvisningar saknas. Hittade dom på Defas site (och på Autokatalogen.se) men det är en sak jag inte begriper.

Både Defa och Calix kör med ganska generiska monteringsbeskrivningar och illustrationer - ljusår från Volvos suveräna, men de verkar inte ha någon motsvarighet till värmare med integrerad laddare. Hur som helst är kabeln som ska gå från själva laddaren (som monteras i motorutrymmet) till batteriet ganska exakt två meter lång. Det finns ju inte en sportslig att den räcker bak till skuffen där batteriet sitter?

Eller finns det någon lösning i motorrummet för detta? Har inte haft anledning att rota runt så mycket under huven på bilen än så jag lagt märke till någon framdragen pluspol eller liknande.

Jag slipper ju gärna skarva och tatta kabel hela vägen bak... ;)

Laddaren heter 450009 på Defaspråk för övrigt. V70N -06.
Du kan säkert montera den på "startplinten" uppe vid säkringsboxen, och jorda i chassiet.

/Martin
Seriöst så borde du överväga att låta någon annan koppla alltihop om du tycker det är svårt att skarva en sladd. ;)

Men jo, pluskabeln till pluspolen/startplinten uppe vid säkringsboxen. Minuskabeln till jordpunkten strax bredvid.
Pfff, skarva en kabel är inga dimmor, men man slipper ju gärna stå med dumstruten om man har lagt en jävla massa jobb på att dra kabel under mattor och genom torpedvägg och det visar sig att det finns förberett... ;)

Men då ska jag snoka runt vid säkringsboxen, låter ju bra att de tänkt till när de flyttat batteriet. :D
En liten kul historia i ämnet motorvärmare...

På min V70 2,4 D sitter det ett elektriskt motorvärmar uttag i fronten från Calix. När jag köpte bilen kollade jag noga och det fanns inget kupéuttag i kupén. Fick säljaren på Volvohandlaren och gå med på att det skulle monteras. När jag hämtade ut bilen en vecka senare satt det ett fint kupéuttag på passagerarsidan fram. :D

När bilen stått ute ett par timmar och jag skulle iväg var kupén varm, men motorn iskall... Va fan tänkte jag, och öppnade huven för att kolla grenkontakten där det delas till kupén och motorn. Då får jag se att det inte sitter någon motorvärmare på motorn, men väl en Calix batteriladdare fastmonterad i motorrummet! Så nu har jag en batteriladdare och kupéuttag i bilen! :roll:

Poängen med detta är ju att bilen är fabriksutrustad med en dieselvärmare med tidur, som vid drift drar ström ur batteriet. Därför har den förra ägaren låtit montera in en batteriladdare som man enkelt kan ansluta till eluttaget när man har tillgång till detta. Då har man en varm bil med fullt batteri när man ska åka iväg!

Min tanke hade varit att använda den elektriska motorvärmaren när jag är hemma och dieselvärmaren när man är borta och ej har tillgång till eluttag. Men nu blir det som den första ägaren tänkte, i med laddaren och ställa värmaren på önskad tid. Kupéuttaget får sitta där, men det används inte...

Jag skrattade gott åt mitt misstag :lol: , tills jag kom på att jag kunde begärt och fått något annat med i bilaffären istället :(. Men man lär sig av sina misstag!

Men dieselvärmaren är grymt effektiv, blir riktigt god värme i bilen av den!

Batteriladdarens pluskabel är monterad på startplinten (bredvid säkringarna) i motorrummet, och jordkabeln sitter bland de andra jordkablarna till höger i motorrummet. Själva batteriladdaren sitter höger fram i motorrummet . Se http://www.calix.se/consumer/index.asp?id=58, och det är BC 1205 jag har i min bil.

Mvh Ronnie
Skulle nog aldrig komma på tanke att slösa pengar på motorvärmare om jag hade bränslevärmare i bilen. Skulle hellre lägga pengarna på en batteriladdare, som ju tidigare ägare till din bil gjort. :) Och SMS-styrning.
Perc skrev:Skulle nog aldrig komma på tanke att slösa pengar på motorvärmare om jag hade bränslevärmare i bilen. Skulle hellre lägga pengarna på en batteriladdare, som ju tidigare ägare till din bil gjort. :) Och SMS-styrning.
Precis. Men eftersom jag har bilen parkerad i garage, hade det ibland varit praktiskt med el-motorvärmare. Jag har ingen sms-styrning till bilen, men det följde med en fjärrkontroll till dieselvärmaren som dock inte är Volvo original. Vad kostar sms-styrningen, och är det Volvo original tillbehör?

Mvh Ronnie
Dieselvärmartillbehör är ganska sällan originaltillbehör. Det är ju oftast Webasto eller Eberspächer som tillverkat värmaren och då använder man deras fjärrkontroll eller mobiltelefonstyrning.

Om jag redan hade en fungerande fjärr skulle jag inte bry mig om att fixa mobilstyrning. Många dieselvärmare kan ju inte fjärrstartas alls, och då är mobilstyrning billigare än en fjärrsats. :)
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]