Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvos802007
Hej

Har problem med bränslemätaren på min Volvo s80 D5 2007 inte fungerar mer än under korta stunder. Vid service förra gången så kollade man signalerna till instrumentpanelen som då fick signal på att tanken var tom fast den var full i verkligheten

Slutsatsen jag drar är att felet sitter i tanken då signalen som skickades till instrumenten var fel. Är det någon har någon information om vad felet eventuellt är eller om det är vanligt förekommande?

/T
Användarvisningsbild
av Hasse53
Bensintanken är vikt över kardantunneln typ sadeltank. Om tanken är över ca halvtank kommunicerar tankhalvorna med varandra och nivån är samma i hela tanken. Om nivån är under halv tank kommunicerar inte halvorna inte med varandra utan nivån blir olika. Pumpen sitter i höger tankhalva med en egen tankarmatur. I vänster tank sitter ytterliggare en tankarmatur plus en ejektor(drivs av returbränsle) som suger bränsle över till högra halvan. Alla elanslutningar passerar locket över bränslepumpen i höger tank(fr.o.m my 2003). Mät i denna kontakt med multimeter. Schema går att tanka hem på nätet.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]