Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en XC70 2.5T -05 automat.

Jag brukar inte köra automat så ofta men när jag kör t.ex 50km/h så varvar den nånstans runt 1500-2000 men när jag släpper gasen och låter bilen rulla bara så sjunker varven till ca 900 och står där tills jag rör gaspedalen igen.

Brukar varven sjunka så där när man släpper gasen?
Ja. Släpper du gasen frikopplar ju lådan. Annars hade ju bilen fortsatt i samma fart trots att du släppt gasen, och det är ju inget vidare :D
Jag har samma sak på min cross-höjda traktor, och lösningen är helt enkelt att inte lätta på gasen, utan att alltid köra som man just snott bilen. :D
Vojje skrev:Så funkar det inte, men det är normalt att varvtalet hamnar ngt över tomgång i det fall TS beskriver.
Nja, helt frikopplad blir ju inte lådan, men i princip. Rör jag inte gaspedalen så rör sig knappt bilen. Jag antar att det behövs lite varv för att lådan skall börja driva.
aikputte skrev:Jag har en XC70 2.5T -05 automat.

Jag brukar inte köra automat så ofta men när jag kör t.ex 50km/h så varvar den nånstans runt 1500-2000 men när jag släpper gasen och låter bilen rulla bara så sjunker varven till ca 900 och står där tills jag rör gaspedalen igen.

Brukar varven sjunka så där när man släpper gasen?
Jösses! Naturligtvis så gör den det oacktat om det är en automat eller manuell låda, testa så får du se...
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]