Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

eddar skrev:
matteburk skrev:
eddar skrev:V70 2,4 d aut. 2006
Kanskje er det luft ved torpedoveggen som hindrer sirkulasjonen, . . (?)
Jeg hadde samme symtomer, litt varme i slanger/rør, men ikke særlig varme fra registeret.
Trodde det var tett. Koblet fra ved torpedoveggen etter å ha klemt sammen slangene der, spylte gjennom registeret med vann, var helt åpent.
Fylte kjølevæske på varmeregisteret via rørene ved torpedoveggen til det rant ut i andre røret,
koblet hurtig sammen slangene/rørene, og startet motoren.
Varmen kom veldig fort og har vært OK siden.
Prövade som du gjort. Det vart bättre men inte tillräckligt bra. -4gr ute. Upplevde att de efter 3 mil körning vart sämre och sämre....
Kanskje forsøke igjen (?) Klem sammen begge slangene (med klemmer) mens det er trykk i systemet, (da er luftlommen(e) sammenpresset), deretter åpner du trykklokket så trykket forsvinner. Så fylle på mer væske på varmeregisteret gjennom de rør-endene.
(Jeg tror at om det er mye "tæring" på vannpumpen, så blir sirkulasjonen litt dårligere, og dermed er det lettere at luftlommer oppstår.)
Håper du finner varmen . . .
Ja jag börjar misstänka att det är luft i antingen värmepaktet eller vid rören vid torpedväggen (plastclipsen).
Ska pröva igen ...-11gr i Sthlm nu så jag måste in i ett garage :)
Körde i köer under 1.5h idag. Satte på dieselvärmaren när jag startade. Efter en timme kändes det som den lilla värme jag får försvann. Upptäckte då att diselvärmaren slagit av (gör väl det efter en timme).
Satte på den igen och den lilla bärmen kom tillbaka.

Då tänkte jag:
Kan det va så att vattenpumpen är dålig och ger för dålig cirkulation? När värmaren är igång går ju dens egna pump.
Eller att det är luft i systemet och när värmarens pump är igång så hjälper den till såpass att den orkar trycka förbi vatten vid luftfickan

Ska pröva lufta om det idag!!
Til matteburk:

Om du har bare litt trykk på systemet, så kanskje bare åpne litt på hver slange ved torpedoveggen til det kommer ut væske, og så koble sammen fort igjen. Om trykket blir borte, koble sammen igjen og start motoren og vent på at det blir trykk. Stopp motoren og forsøk igjen.
Vær forsiktig dersom vattnet er varmt.
Dersom skovlene på pumpen er "dårlig", så blir det lett luftlommer i systemet, særlig om motoren går mye på tomgang, (om det er luft i vannet).
Nytt vann innholder mye luft, men etter en stund i systemet er vel det meste borte, unntatt om det finns plasser der det samler seg.
Har prövat att lufta om systemet precis men inte bättre.
Prövade även att lossa vid torpedväggen ,där vad det bra tryck.
Prövade nu att stå på tomgång med full värme på och full fläkt. Efter ett tag blir det nästan kall luft. Men varvar jag motorn krafutigt så kommer värmen tillbaka.
Är det kylvattnet som blir såpass mycket varmere så snabbt eller är det så att vattenpumpen pumpar in mer vatten o därför blir det varmare ????
Om du vet at varmeregistret ikke hindrer gjennomstrømning og at det ikke lekker, da er vel ikke feilen der (?)
Vannpumpen byttes vel oftest fordi tettingen der slites, ikke så mye grunnet skovlen.
Men skovlen kan miste noe av metallet og (kanskje) ikke være effektiv som ny (?)
Siden du får varme med høyt turtall, og ikke så mye på tomgang, så tyder det på lett hindring, som luft . . .
Ser jo ut til at pumpen virker, iallefall noe . .

Hos meg var det bare luft som hindret sirkulasjonen.
Sammenkoblingen ved torpedoveggen er et høyt punkt, og en naturlig luftfelle. (Burde kanskje vært en lufteventil der ?).
Bilen min har gått 472000 km, og jeg vet ikke om pumpen er blitt skiftet. (Skal skifte kamrem til sommeren.)
ÄNTLIGEN!!!!

Nu har jag värme efter 1 timmes körning med Kaustiksoda i värmväxlaren.

OKQ8 16mm slang 2m helst längre 98kr
Jula borrmaskinsdriven rostfri pump 399kr
Kaustiksoda plus vatten i 10 litershink

Kopplade på vid torpedväggen och körde 1 h....

Nu är det skållhett i utblåsen!!!!!!

:D :D :D :-)-)
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]