Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjo!

Xenonkonverterade helljuset på bilen idag, Volvo XC90 -06'a.
Satte originalkablaget direkt på ballasten, har alltså inte krånglat med några relän alltså (än...)!
Jag hade två "felkodsborttagningsmoduler" för canbus som jag skulle använda, varav bara en blev installerad pga kabelbrott.

Spec på xenon i helljuset;
55w
10A max
4,2A arbetsström
AC

Mitt problem låter som följer;

När jag slår igång helljuset så fälls halvljuset upp och helljuset (xenon) tänds, precis som det ska.
Men, när jag bländar av så händer följande;
Helljuset släcks
Halvljuset stannar kvar i uppfällt läge, för att sen (10 sekunder senare) fällas ner och återgå till "halvljusposition"...

Video på det hela...
[youtube]2exan2qH8yU[/youtube]

Jag har provat följande;
Bara använda en lampa inkopplad, med felkodsborttagare; det tar lika lång tid för den att fällas ner efter att jag släcker!
Bara använda en lampa inkopplad, utan felkodsborttagare; det går snabbare, men fortfarande så dröjer dom kvar 2-3 sekunder!

Jag ska prova med en till felkodsborttagare inkopplad för att se om det kanske fungerar felfritt!
Jag ska också prova med båda inkopplade utan felkodsborttagare för att se om det fungerar!

Vad tror ni, är det bara att glömma utan att börja koppla med relän?
Är i övrigt ganska nöjd med ljusbilden, det jag saknar är bredden, lyser ganska dåligt ut på kanterna :-(O)

Bild

Bild

Tacksam för svar! :D
En gissning är att ballasterna innehåller någon form av kondensatorbank på matningssidan som håller laddning en kort stund tillräckligt för att solenoiden inte skall släppa direkt.
Alltså montera mellanrelä eller kraftiga dioder som hindrar backspänningen från ballasterna.

Själv har jag reläer till mitt 2x55W kit, för jag vill inte riskera att CEMen havererar.
(Gjorde underverk med det kassa original-helljuset, jag säger inte att det är perfekt ändå, men betydligt bättre iaf, för övrigt är det skandal att det kan vara så dåligt helljus på en bil tillverkad på 2000-talet)
kebabpizza skrev:En gissning är att ballasterna innehåller någon form av kondensatorbank på matningssidan som håller laddning en kort stund tillräckligt för att solenoiden inte skall släppa direkt.
Alltså montera mellanrelä eller kraftiga dioder som hindrar backspänningen från ballasterna.

Själv har jag reläer till mitt 2x55W kit, för jag vill inte riskera att CEMen havererar.
(Gjorde underverk med det kassa original-helljuset, jag säger inte att det är perfekt ändå, men betydligt bättre iaf, för övrigt är det skandal att det kan vara så dåligt helljus på en bil tillverkad på 2000-talet)
Det låter troligt!
Dioder är jag inte insatt i, så då får det bli relä-dragning :P

Nej, CEM'n verkar ömtålig, så det får nog bli så!
Jag saknar bredden, men det är ju som du säger en klar förbättring, de där 55w halogen som satt där original gjorde ju varken till eller från :|

Tack för inspel!
Thomas J skrev:Hade precis samma fenomen på XC90 att helljuset höll kvar. + att jag fick en felkod på aibagvarning, förmodlingen pga att ballasterna kräver så hög startström att det blir spänningsfall.
Jag fick inga felkoder alls, varken utan helljuset inkopplat, med ett eller med båda - konstigt nog! :|
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]