Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sasha
Hej!

Har en volvo s80 automat 2.4 -99 som beter sig lite konstigt.
Det är så när jag kör i stan och till ex. gasat upp till 50 och släpper gaspedalen eller bromsar så sjunker varvtalet till 500 och fastnar där tills bilen står helt still och först då går varven upp till 850 varv.
Tack för svar.
av turbomart
Hej.
Jag har samma "funktion" på min V70 med manuell låda! Det märks när man kör i stan, när man kommer mot ett trafikljus med friläge i. Då dyker varvtalet från normalt tomgångsvarvtal (ca 800) till ca 600. Det känns också i ratten, den börjar vibrera lätt på det lägre varvtalet. När man sedan stannat, alternativt trampat ner kopplingen för att lägga i en växel så går varvtalet upp igen.

Jag tror snarare att det är en "feature" än än "bugg" i motorstyrningen. Kanske för att ge bättre motorbroms (har märkt samma sak vid långsam motorbromsning ner för svag backe) eller spara nån liten bensindroppe.

En gång fick jag dock in en skalbagge i datorapparaten. Då, istället för att gå ner till 600 så pendlade varvtalet mellan 600 och 800 ungefär varannan sekund!

/MBg
av Frigge
Börja med att göra rent gasspjället (ETM)
Kan vara läge för en uppgradering efter rengöring
av omi
Jag har samma fenomen i min V70 (125 kW, 2003-11). För ett år sen bad jag verkstan åtgärda problemet, och då uppgraderade de mjukvaran och renade gasspjället. Det blev faktiskt mycket bättre av det, men efter några månader blev det samma beteende igen. Så mjukvaruuppgraderingen hjälpte tydligen inte. Det måste vara en kombination av ett förorenat gasspjäll och ett mjukvarufel (för när ingen växel ligger i får väl inte varvtalet bero på om bilen rullar eller står). Förresten går varvtalet upp när man kopplar ur, det har jag nu vant mig vid.

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]