Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stylegel
Har en liten fundering kring dieselvärmarens funktion.

När jag ställer tiduret på ex 18.00 och hämtar bilen så har inte dieselvärmaren slutat gå. Den går i ca 10 minuter till. Är det meningen att den ska fortsätta gå efter att man hämtat bilen för att den snabbare ska komma upp i temp i början när man kör iväg? Eller är det en funktion ifall man skulle vara sen? Är det dumt att ställa den på 17.50 så den stannat när man kommer till bilen, eller sliter det mer på värmaren om den då får starta upp igen? Jag brukar låta värmaren gå tills den självstannar när jag kör iväg då jag har mer än 10 min hem. Klockan i bilen går rätt.
På min SAAB 9-3 1.9TID så går den i 30 min för att sedan stanna. Den stannar också om det är mindre än 7l i tanken. Kolla vad det står i boken. Det är väl liknande på Volvon. Är det 0 ute kör jag värmaren i 10 min -5 15 min och -10 20 min kallare än det 30 min.
av S.t.r.a.n.D
Värmaren fortsätter att gå när du startar bilen för att motorns driftstemperatur är för låg och för att snabbare värma upp motorn. Värmaren kan inte värma så mycket. Prova starta bilen utan att ha haft värmaren på innan så ska du se att värmaren startar när du startar motorn för att värma upp den snabbare.

Tvättade bilen på länge idag och j[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]

Nu är det fixat. Problemet var att en o ring […]

Vakuumläckor och avgasläcka mellan motor[…]