Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svenl
Är just på G med att skaffa en V70. Numera sägs det ju att man inte skall köpa en bil utan antisladdsystem vilket vad jag förstår innebär DSTC på Volvospråk.

De flesta bilar jag kollar på har "vanlig" STC. Kan man uppgradera? Vad kostar det?
Användarvisningsbild
av Ramon
Japp, det stämmer:
DSTC = antisladdsystem+antispinnsystem, STC = antispinnsystem

Beträffande uppgradering så kan jag inte tänka mig att det skulle gå att göra bara sådär. Det är nog en hel del annat som behöver modifieras än bara mjukvaran i styrenheten. Beträffande kostnad vet jag inte, men att det är dyrt är säkert... Om Volvo-verkstäderna ens åtar sig arbetet att eftermontera DSTC...

Fast DSTC går faktiskt att klara sig utan, det är mest på vintern man skulle ha nytta av det. Men å andra sidan så får man oftast inte sladd bara sådär med en "ny" framhjulsdriven bil. Faktum är att jag känner till ett fall då en bil (Ford Focus) åkte i diket med anledning av att antisladdsystemet var påslaget... Det var så att föraren kom på en hal 50-väg (vinter) och skulle svänga vänster. Körde inte ens i 50km/h, men med tanke på att det var väldigt halt, så satte antisladdsystemet igång, vilket bidrog till en "motorbromslikninade" effekt så att bilen kanade rakt ner i diket... Hade bilen inte hade antisladdsystem i detta läge hade föraren kunnat styra bilen åt vänster medan han fått en liten sladd med bakvagnen och sluppit diket, men, men...
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]