Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Historien började med att värmaren naturligtvis slutade att fungera. Felsymptom: Värmaren startar, men går endast i ca 20-30 sek, sedan stänger den av sig själv. Efter ett antal startförsök så sa styrenheten ifrån. Den ville inte ens försöka att starta. Bär iväg till Bilia för att läsa och radera felkoder. Felkod på flamvakt, avbrott eller ingen kontakt. Naturligtvis så måste man ju laga felet själv, så ny flamvakt införskaffades och böts samma dag. Samma fel (suck). Iväg igjen till Bilia för att lite mer nogrannt kolla, men vi blev inte klokare för det. Då inköptes en tempgivare och ett överhettningsskydd. Dessa 3 givare kostar ca 200 kr/st. Demo värmare igjen för att egentligen byta dessa givare rätt av. Men jag ohm-mätte givarna, jämförde de nya med de som redan satt på. Samma värden. Tempgivaren hade ett värde på 1940 ohm, överhettningsskyddet skall ha kontakt hela tiden, den bryter om värmaren blir för varm, glödstiftet kopplade jag till 12 volt, den blev varm. Dock MAX 15 SEKUNDER, kan gå sönder annars. Hade en konversation med en annan tråd och fick råd av Carman att byta bränslepump. Jag fick inte ihop det riktigt i mitt huvud. Sedan startade faktiskt värmaren. Den gick säkert i 10 minuter, men det lät som att lågan skulle "blåsas ut" vilken sekund som helst. Demo värmare för 3:e gången. Då byter jag bränslepumpen. efter byte så fungerar värmaren perfekt. Alltså, om styrenheten känner att bränslepumpen fungerar men ingen låga finns, så sätter den givetvis felkod på flamvakten. För styrenheten kan ej känna att det inte kommer tillräckligt med bränsle. Tack för alla råd.
Tips: Om värmaren ej startar efter ett fåtal försök, försök att laga felet, så slipper man överhuvudtaget att besöka verkstad för radering av felkoder. Det tog 1 timme att byta bränslepumpen, och då tog man det lugnt.
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]