Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Både XC90 och xc70 är ju stora tunga bilar med högre markfrigång och mer luftmotstånd så förbrukningen blir ju hög men 1,5l/mil det tog ju inte ens min SAAB 9-5 aero aut med husvagn bak så då måste ni ju körra som satan eller bara stadskörning.
Användarvisningsbild
av PLA
Efter en Austin (aldrig mera engelska bilar) och 4 styck Toyota fick jag äntligen en VOLVO!!!!! Beg. XC70 D5 2006 man. Jag hade hört om törsten, och var lite orolig, att jag skulle tanka varje dag. Dock, efter en tur från Kristianstad till Köpenhamn och tillbaka, sa förbrukningen 6,0. Inte dåligt med mycket motorväg och rusningstrafik i Köpenhamn.
Hur lyckas det andra att dra så mycket bränsle ??
Användarvisningsbild
av PLA
zillen skrev:Dom kör inte som kärringar :) alla bilar drar olika även av samma modell. Men är den förbrukningen mätt vid pumpen?
Mättningen var helt ovetenskaplig. Det var vad färddatorn beräknade - och jag kom ihåg att nolla den innan turen. Hastigheten var n ä s t a n laglig och jag körde absolut inte som en kärring. T.ex. körde jag om en cykel (mamma med barn) :D
av llesrof
Det mest avgörande till att vi får så olika resultat är förmodligen att vi kör på olika sätt, kör på olika platser och har olika bilar. Det är intressant att flera personer antyder att man kör som "en kärring" om man kör på ett bränsleeffektivare sätt samt att flera antyder att de minsann gasar på ordentligt. Personligen tycker jag att fler borde köra "som kärringar" om man med det anser att man kör lugnt. Dels för att det går åt mindre energi och dels för att blir lugnare på vägen. Att ha en körstil som drar mer soppa än nödvändigt är ju korkat.
Användarvisningsbild
av tombe691
Om vi använder den professionella termen ecodriving tar vi nog inte lika illa vid oss.. :) Men det jag (som startade tråden) är intresserad av är att veta vad som är teoretisk möjligt att köra min XC90 på och vad jag behöver göra för att komma dit. Om det innebär att inte köra fortare än 85 och använda motorbroms så mycket som möjligt så är jag beredd att ändra min körstil. Frågan var också om man med chiptrimmningen skulle kunna ändra på detta och ställa bilen snålare.

Å andra sidan drog min 240 nästan 2 liter milen konstant vintertid när jag var 18 så allting är relativt, men då gick det mer på tvären än rakt fram. Och då kostade bensin hälften av vad den kostar nu :(
av Annders
Har själv åkt XC90 D5 185 hkr och snål var den under några som helst omständigheter inte. Att det varierar mellan olika exemplar är dock inte konstigt. Det finns en förhållandevis stor produktionsteknisk spridning hos olika motorer och drivlinor. Man brukar prata om +-10 procent. En 200 hkr motor har alltså en variation om 180-220 hkr - om man väljer ut en slumpmässigt ur produktionen. Hamnar man däremot däröver, eller under, brukar man tala om extremer och sådana upptäckts vanligtvis i produktionsprocessen (nedre respektive övre delen av styrdiagrammet).

Så skillnaderna ni anger kan alltså delvis förklaras av produktionstekniska faktorer.

Hoppas det gav ett svar...
Användarvisningsbild
av PLA
tombe691 skrev:Om vi använder den professionella termen ecodriving tar vi nog inte lika illa vid oss.. :) Men det jag (som startade tråden) är intresserad av är att veta vad som är teoretisk möjligt att köra min XC90 på och vad jag behöver göra för att komma dit. Om det innebär att inte köra fortare än 85 och använda motorbroms så mycket som möjligt så är jag beredd att ändra min körstil. Frågan var också om man med chiptrimmningen skulle kunna ändra på detta och ställa bilen snålare.

Å andra sidan drog min 240 nästan 2 liter milen konstant vintertid när jag var 18 så allting är relativt, men då gick det mer på tvären än rakt fram. Och då kostade bensin hälften av vad den kostar nu :(
Teoretisk möjligt är vad Volvo upplyser, och med idealisk förhållande, kan du komma nära. Chipning vet jag inget om, men om du kör passivt med lagom avstånd till andra, så du kan köra mjukt, hoppa en växel över vid acceleration, kommer du nära det idealiske. Använd motorvärmer, det sparar soppa och slitage. Jag läste att starta en bil vid -10 grader, kan jämföras med 15 mil körning.
Kom ihåg: Du kör Volvo, så du har inte något att bevisa.
God tur.

Hej! Dags att utforska nya delar av forumet och in[…]

Motorvärmare

En fråga: Laddas 12V-startbatteriet samtidi[…]

Basalt är dit problem, att höjtryckspump[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Är inte denna bil av modellår 2009? En […]