tombe691 skrev:Om vi använder den professionella termen ecodriving tar vi nog inte lika illa vid oss.. :) Men det jag (som startade tråden) är intresserad av är att veta vad som är teoretisk möjligt att köra min XC90 på och vad jag behöver göra för att komma dit. Om det innebär att inte köra fortare än 85 och använda motorbroms så mycket som möjligt så är jag beredd att ändra min körstil. Frågan var också om man med chiptrimmningen skulle kunna ändra på detta och ställa bilen snålare.
Å andra sidan drog min 240 nästan 2 liter milen konstant vintertid när jag var 18 så allting är relativt, men då gick det mer på tvären än rakt fram. Och då kostade bensin hälften av vad den kostar nu :(
Teoretisk möjligt är vad Volvo upplyser, och med idealisk förhållande, kan du komma nära. Chipning vet jag inget om, men om du kör passivt med lagom avstånd till andra, så du kan köra mjukt, hoppa en växel över vid acceleration, kommer du nära det idealiske. Använd motorvärmer, det sparar soppa och slitage. Jag läste att starta en bil vid -10 grader, kan jämföras med 15 mil körning.
Kom ihåg: Du kör Volvo, så du har inte något att bevisa.
God tur.