Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LarsaO
Halloj!

Ny på forumet då jag börjar bli ganska desperat med att hitta felet på bileländet. En vän tipsade om detta eminenta forum för Volvo-entusiaster.

Det är då så att jag saknar laddtryck. Helt och hållet. Bilen ryker inte det minsta utan är som vanligt, men drar otroligt mycket olja. Gjorde en (privat)service i april och har sedan dess i stort sett tömt oljan efter bytet. Såg vid senaste besiktningen att turbon var lite fuktig underifrån. Men ser aldrig att den lämnar fläckar på backen efter en tids parkering.

En bekant körde dator i bilen och mätte lite grann och kunde inte exakt hitta felet. I datorn stod det något min-värde som skulle vara 1000(?) men låg mellan 780-800 och vare sig blev högre eller lägre. Ni som är bekanta med dessa siffror förstår nog vad jag menar?

Bytte idag laddtrycksgivaren (kors i taket! :-)-) ) utan det minsta resultat. Vad kan jag göra härnäst? Svårt att ge er fullständig information då jag i stort sett bara kör bilen framåt. :)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Börja med att kolla slangar så att de sitter som de ska. Om bilen drar olja och turbon är dålig brukar det blåryka men inte alltid. Kolla också om din vevhusventilation är dålig om den drar olja. Sätt en lite uppblåst ballon på röret till oljestickan. Den ska sugas ihop vid lite gas och inte växa på tomgång. Sedan skulle jag koppla upp mig med en ordentlig felkodsläsare som Vida Dice eller PPC eller hos Volvo.
Användarvisningsbild
av Vojje
Laddtrycket styrs av wastegate som regleras av magnetventilen som styrs av "motordatorn" med hjälp av givare.
Finns det mer givare än laddtrycksgivaren?

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]