Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beamer13
Har inför vintern skaffat mig en fin S60 2.4T AWD från -02. För att 4-hjulsdriften fortsatt ska fungera problemfritt så undrar jag över haldex och oljebyte. Var precis hos Bilbolaget där de sa att just på S60 awd från -02 ingick i normal service oljebyte i haldex var 6000:e mil. På S60 AWD från 2003 och nyare verkade inte detta vara en servicepunkt. Bilen är fullservad hos Volvo och har idag gått 14400mil och man har hört diverse historier om haldexproblem vid 15k mil. Visserligen är det bara V70 modellen jag hört om men det är väl samma system? Bara på jobbet är det 3st som råkat ut för diverse saker som kostat skjortan på just V70.

Har sedan jag köpte bilen i torsdags hört följande saker iaf :-)

1. Byt olja & filter i haldex
2. Hissa upp bilen för att kontrollera så att kardanaxeln ej glappar, är det glapp ska hylsan bytas omgående för att man inte ska köra sönder vinkelväxeln.

Pris på hylsbyte var runt 5000kr men om vinkelväxeln går så gick det på ca 17000kr. Någon som har bra koll på detta och om jag fått rätt info?
Användarvisningsbild
av wissel
Bara en fråga, du säger Haldex och jag som trodde att Haldex kom 2003 ??
Är du bergis på detta ?
Borde väl sitta en Visco eller är jag på fel linje ?
av mbc
wissel skrev:Bara en fråga, du säger Haldex och jag som trodde att Haldex kom 2003 ??
Är du bergis på detta ?
Borde väl sitta en Visco eller är jag på fel linje ?
s60 hade aldrig visco, de var de första som fick haldex.
Precis, sitter haldex i S60 och min årsmodell tror jag har haldexversion 1.5. Försöker nu att få tag på tidigare historik hos Bra Bil i Vallentuna för att få reda på om de någonsin bytt olja/filter.
Priserna du har fått stämmer ganska bra. Jag fick för 2 veckor sen byta min vinkelväxel då spleinsen i vinklen sa upp sig. Bytte hylsan förra året i samband med växellådsbyte.

Hylsan kostar ca 1200:- plus arbete. Så det kostar ca 5000:- med arbete och så. Du kan göra det själv om man har lite tålamod.

Vinkelväxeln kostade mig 10540:- för en som var helt ny plus arbete. Kommer inte ihåg riktigt men med arbete låg det på någonstans mellan 16 och 17 000:-.

Det är iofs en v70 d5 -07 jag har men det är ju ganska så likt undertill på bilarna ändå.
Skumt att vinkelväxeln gick sönder för dig då du bytt hylsa? Hade det hänt något speciellt? Hur långt hade din bil rullat innan den gick sönder? Var det någonsin bytt olja i din haldex?
beamer13 skrev:Skumt att vinkelväxeln gick sönder för dig då du bytt hylsa? Hade det hänt något speciellt? Hur långt hade din bil rullat innan den gick sönder? Var det någonsin bytt olja i din haldex?

Det var spleinsen på vinkelväxeln som sa upp sig. Vi såg när vi bytte växellåda att spleinsen på vinklen började bli dåliga, då hylsan var kass då med tydligen.
Vet inte den riktiga orsaken, mer än att den är förbannat pigg min D5 med chip så det kan påverka. Den hade rullat precis 27000 mil när vinklen rasade, och alla oljorna byttes när jag bytte växellåda, ca 2500 mil sedan.

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]