- fre 10 nov 2006, 22:25
#69356
Har en V70-02, 170, manuell, 35000 mil. För ca 2 månader sedan så började bilen till och från bli svårstartad. Jag lämnade in bilen till lokala Volvo verkstan och de hittade inga fel utan nollställde bara de felkoder som fanns lagrade. Bilen gick nu felfritt i ca 2 veckor sedan fortsatte den att strula ibland men när den väl startat så gick den ok. Om den strulade så kunde det ta 5 till 40 startfösök innan den startade. Jag ville att det skulle bli ännu sämre innan jag lämnade in den igen så att de verkligen fick se att det var något fel (och inte bara trodde att jag var schizo)...
Nu lämnade jag in bilen en andra gång och de bytte startspärr ringen och bensinfiltret efter att jag beskrivit felet som uppkommer som att det låter som om motorn inte får bensin. Naturligtvis startade bilen hela tiden under besök 2 oxå. Jag fortsatte att åka med en strulande bil och nu började den stanna vid körning ibland oxå. Fick bärga den 2 ggr innnan jag gav upp och lämnade in den en tredje gång. Nu började de ta mig på alllvar efter att jag påpekat att jag hellre betalar 15 000 om de fixar felet än 1500 för något som bara kanske fixar felet. 4 dar senare så var bilen klar och de hittade som vanligt inget fel utan hade bara uppgraderat all programmvara i bilen. (Denna gång slapp jag betala något). Efter att jag kommit hem och ställt bilen på tomgång för att öppna garage porten så stannar bilen....Jag försöker starta men får till slut RULLA in den i garaget. Nu jävlar är jag arg. Jag har en väldigt lång stubin men nu brann säkringen. Va fan är det som händer, ska man inte kunna lämna in en strulande bil på en märkesverkstad och få den lagad!
Börjar fundera på att låta bilen "råka" ut för en brand eller något annat fatalt för bilens existens. Efter att jag lugnat ner mig lite så börjar jag tänka logiskt igen och till saken hör att jag på alll ledig tid bygger ett hus, annars brukar jag fixa allt med bilen själv. Började felsöka och hade väl i och för sig ett bättre utgångsläge än Volvo eftersom bilen inte startade alls längre. Började med bränslepumpen och kunde snabbt konstatera att den inte gick alls. Jag vet att den inte ska gå mer än ett par sekunder om man sätter på tändningen men när startmotorn börjar dra så ska den börja pumpa igen. Inte ett liv i pumpen. Kollade säkringen först innan jag började skruva upp inspektionsluckorna i golvet under baksätet. Där upptäcker jag att kabeln till bensinpumpen går att dra upp och ner i genomföringen till tanken (den enda av de 5 kablar som det står 12V på vid genomföringen). Kabeln är alltså inte helt lös från sitt fäste men den går att dra upp och ner en bit. När jag trycker ner den så långt det går så fungerar pumpen....
Skrattande så fixar jag problemet provisoriskt med hjälp av en plåtskruv som jag helt enkelt drar ner i hålet och fäster med en kabelsko till den ärgade kabeln. Genomföringen är dumt konstruerad eftersom den är nedsänkt en bit i tanken och vid tex en underredstvätt så är det troligtvis ett fågelbad där ett tag och det ärgar i sin tur sönder genomföringarna om det är minsta glipa mellan kabel och plast. Vill med detta inlägg förhoppningsvis hjälpa vissa som jag sett har haft liknande symptom som jag i detta forum och ibland kan det alltså vara ett vanligt "bondfel" och inte någon bug i programvara eller skit i spjällhuset (som jag sett att vissa tror fixar liknande symptom om man rengör detta). Bilen har nu fungerat felfritt i flera veckor och lokala Volvo verkstan har tappat mitt förtroende för ett bra tag framöver. De står ofta helt handfallna om bilen inte har genererat en felkod verkar det som.
// Åker hellre hotrod Ford från 1933
Nu lämnade jag in bilen en andra gång och de bytte startspärr ringen och bensinfiltret efter att jag beskrivit felet som uppkommer som att det låter som om motorn inte får bensin. Naturligtvis startade bilen hela tiden under besök 2 oxå. Jag fortsatte att åka med en strulande bil och nu började den stanna vid körning ibland oxå. Fick bärga den 2 ggr innnan jag gav upp och lämnade in den en tredje gång. Nu började de ta mig på alllvar efter att jag påpekat att jag hellre betalar 15 000 om de fixar felet än 1500 för något som bara kanske fixar felet. 4 dar senare så var bilen klar och de hittade som vanligt inget fel utan hade bara uppgraderat all programmvara i bilen. (Denna gång slapp jag betala något). Efter att jag kommit hem och ställt bilen på tomgång för att öppna garage porten så stannar bilen....Jag försöker starta men får till slut RULLA in den i garaget. Nu jävlar är jag arg. Jag har en väldigt lång stubin men nu brann säkringen. Va fan är det som händer, ska man inte kunna lämna in en strulande bil på en märkesverkstad och få den lagad!
Börjar fundera på att låta bilen "råka" ut för en brand eller något annat fatalt för bilens existens. Efter att jag lugnat ner mig lite så börjar jag tänka logiskt igen och till saken hör att jag på alll ledig tid bygger ett hus, annars brukar jag fixa allt med bilen själv. Började felsöka och hade väl i och för sig ett bättre utgångsläge än Volvo eftersom bilen inte startade alls längre. Började med bränslepumpen och kunde snabbt konstatera att den inte gick alls. Jag vet att den inte ska gå mer än ett par sekunder om man sätter på tändningen men när startmotorn börjar dra så ska den börja pumpa igen. Inte ett liv i pumpen. Kollade säkringen först innan jag började skruva upp inspektionsluckorna i golvet under baksätet. Där upptäcker jag att kabeln till bensinpumpen går att dra upp och ner i genomföringen till tanken (den enda av de 5 kablar som det står 12V på vid genomföringen). Kabeln är alltså inte helt lös från sitt fäste men den går att dra upp och ner en bit. När jag trycker ner den så långt det går så fungerar pumpen....
Skrattande så fixar jag problemet provisoriskt med hjälp av en plåtskruv som jag helt enkelt drar ner i hålet och fäster med en kabelsko till den ärgade kabeln. Genomföringen är dumt konstruerad eftersom den är nedsänkt en bit i tanken och vid tex en underredstvätt så är det troligtvis ett fågelbad där ett tag och det ärgar i sin tur sönder genomföringarna om det är minsta glipa mellan kabel och plast. Vill med detta inlägg förhoppningsvis hjälpa vissa som jag sett har haft liknande symptom som jag i detta forum och ibland kan det alltså vara ett vanligt "bondfel" och inte någon bug i programvara eller skit i spjällhuset (som jag sett att vissa tror fixar liknande symptom om man rengör detta). Bilen har nu fungerat felfritt i flera veckor och lokala Volvo verkstan har tappat mitt förtroende för ett bra tag framöver. De står ofta helt handfallna om bilen inte har genererat en felkod verkar det som.
// Åker hellre hotrod Ford från 1933