Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av galnast333
Har en V70-02, 170, manuell, 35000 mil. För ca 2 månader sedan så började bilen till och från bli svårstartad. Jag lämnade in bilen till lokala Volvo verkstan och de hittade inga fel utan nollställde bara de felkoder som fanns lagrade. Bilen gick nu felfritt i ca 2 veckor sedan fortsatte den att strula ibland men när den väl startat så gick den ok. Om den strulade så kunde det ta 5 till 40 startfösök innan den startade. Jag ville att det skulle bli ännu sämre innan jag lämnade in den igen så att de verkligen fick se att det var något fel (och inte bara trodde att jag var schizo)...

Nu lämnade jag in bilen en andra gång och de bytte startspärr ringen och bensinfiltret efter att jag beskrivit felet som uppkommer som att det låter som om motorn inte får bensin. Naturligtvis startade bilen hela tiden under besök 2 oxå. Jag fortsatte att åka med en strulande bil och nu började den stanna vid körning ibland oxå. Fick bärga den 2 ggr innnan jag gav upp och lämnade in den en tredje gång. Nu började de ta mig på alllvar efter att jag påpekat att jag hellre betalar 15 000 om de fixar felet än 1500 för något som bara kanske fixar felet. 4 dar senare så var bilen klar och de hittade som vanligt inget fel utan hade bara uppgraderat all programmvara i bilen. (Denna gång slapp jag betala något). Efter att jag kommit hem och ställt bilen på tomgång för att öppna garage porten så stannar bilen....Jag försöker starta men får till slut RULLA in den i garaget. Nu jävlar är jag arg. Jag har en väldigt lång stubin men nu brann säkringen. Va fan är det som händer, ska man inte kunna lämna in en strulande bil på en märkesverkstad och få den lagad!

Börjar fundera på att låta bilen "råka" ut för en brand eller något annat fatalt för bilens existens. Efter att jag lugnat ner mig lite så börjar jag tänka logiskt igen och till saken hör att jag på alll ledig tid bygger ett hus, annars brukar jag fixa allt med bilen själv. Började felsöka och hade väl i och för sig ett bättre utgångsläge än Volvo eftersom bilen inte startade alls längre. Började med bränslepumpen och kunde snabbt konstatera att den inte gick alls. Jag vet att den inte ska gå mer än ett par sekunder om man sätter på tändningen men när startmotorn börjar dra så ska den börja pumpa igen. Inte ett liv i pumpen. Kollade säkringen först innan jag började skruva upp inspektionsluckorna i golvet under baksätet. Där upptäcker jag att kabeln till bensinpumpen går att dra upp och ner i genomföringen till tanken (den enda av de 5 kablar som det står 12V på vid genomföringen). Kabeln är alltså inte helt lös från sitt fäste men den går att dra upp och ner en bit. När jag trycker ner den så långt det går så fungerar pumpen....

Skrattande så fixar jag problemet provisoriskt med hjälp av en plåtskruv som jag helt enkelt drar ner i hålet och fäster med en kabelsko till den ärgade kabeln. Genomföringen är dumt konstruerad eftersom den är nedsänkt en bit i tanken och vid tex en underredstvätt så är det troligtvis ett fågelbad där ett tag och det ärgar i sin tur sönder genomföringarna om det är minsta glipa mellan kabel och plast. Vill med detta inlägg förhoppningsvis hjälpa vissa som jag sett har haft liknande symptom som jag i detta forum och ibland kan det alltså vara ett vanligt "bondfel" och inte någon bug i programvara eller skit i spjällhuset (som jag sett att vissa tror fixar liknande symptom om man rengör detta). Bilen har nu fungerat felfritt i flera veckor och lokala Volvo verkstan har tappat mitt förtroende för ett bra tag framöver. De står ofta helt handfallna om bilen inte har genererat en felkod verkar det som.

// Åker hellre hotrod Ford från 1933
Användarvisningsbild
av Dobermann
Alltid roligt med lätta/billiga fel, även om dom kan vara dom svåraste att hitta grattis!
av Daddan
Det finns "riktiga mekaniker" även på Volvo. De tittar inte bara på datorn...

Kul att det löste sig!
Användarvisningsbild
av _Rick_
P2 bilarna innehåller ju båda gammal hederlig bil-el och canbuss :) den gamla hederliga löser man som man alltid gjort ;)

Det var bra att du löste problemet.

Tyvärr har väl det oxå gjort att mekanikerna orkar inte ta fram multimeterna och lossa på kontaktstyckena utan bara kör med VIDA.

Det brukar ge hum om fel. Men oftast så leder mekmetoden till ohm-mätning i kontaktstycken och andra 'gamla hederliga' felsökningar.
av Frigge
Men hallå ! Hur kan man klanka ner på Verkstan när bilen ifråga fungerade när den var där :roll: . Hur lätt är det att hitta ett fel som inte finns :roll:. Då kan man ju mäta hur mycket som helst utan att få fram felaktiga värden, mätning på en bil som fungerar är bara kostsamt för kunden och ger INTE ETT SKIT. När bilen väl slutat fungera helt är det ju hur lätt som helst att felsöka sig fram till felet men innan dess kan det ju vara precis vad som helst. Felet på just denna bil är ju barnsligt enkelt att söka sig till när felet finns framme.
av galnast333
Visst var det ett enkelt fel, Fredde. Men eftersom jag lämnade in bilen tre ggr så tycker man ju att de kunde ta sig en lite längre provkörning än bara runt verkstan, speciellt med tanke på att jag sagt att felet kommer och går, eller hur!

Jobbar du som Volvo mek i Bålsta eller?

Åker hellre Hotrod Ford från 1933
av Frigge
galnast333 skrev:Visst var det ett enkelt fel, Fredde. Men eftersom jag lämnade in bilen tre ggr så tycker man ju att de kunde ta sig en lite längre provkörning än bara runt verkstan, speciellt med tanke på att jag sagt att felet kommer och går, eller hur!

Jobbar du som Volvo mek i Bålsta eller?

Åker hellre Hotrod Ford från 1933
Det är näst intill omöjligt att hitta ett fel som inte finns.
Visst kan man gissa vad det kan vara för fel men det gör ju inte dig mer nöjd ? Hur vet du att dom "bara" åkt runt verkstan då ?

Nej, jag jobbar inte där men blir irriterad över att läsa hur dåliga dom är bara för att dom inte hittar ett fel som inte ens fanns när dom skulle felsöka. Hade dom felsökt på en bil som var felfri och tagit betalt för en massa onödiga uppmätningar hade du ju spytt galla över det istället.
av galnast333
Så sant så Fredde. Jag har väl varit lite grinig på verkstan i onödan. De har ju trots allt gjort allt för att hålla nere mina kostnader. Det är ju oxå så att det har varit otur att de inte fick uppleva felet när bilen var där (lagen om alltings jäkelskap)

Hur som helst är det hur skönt som helst att bilen bara går igen. Bilen är jag för övrigt grymt nöjd med och den har ju, som jag skrev tidigare, trots allt gått ca 35000 mil utan problem, så va fasen...
av Frigge
galnast333 skrev:Så sant så Fredde. Jag har väl varit lite grinig på verkstan i onödan. De har ju trots allt gjort allt för att hålla nere mina kostnader. Det är ju oxå så att det har varit otur att de inte fick uppleva felet när bilen var där (lagen om alltings jäkelskap)

Hur som helst är det hur skönt som helst att bilen bara går igen. Bilen är jag för övrigt grymt nöjd med och den har ju, som jag skrev tidigare, trots allt gått ca 35000 mil utan problem, så va fasen...

Bra att det löste sig för dig. Inget kul med en bil som bara fungerar på verkstan :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
ja presis. du som fick fram felet kunde ju höra att bränslepumpen inte gick & då har vi ju ringat in felet ganska kraftigt. allt före spolen i relät övervakar cem & sätter felkod. allt efter relät går ej att övervaka, så då har vi ju bara kablage från relat till bränslepump, inkluseve några kontaktstycken & själva bränslepumpen & till sist vägen till jordningen.
= stor skilnad mot att bara veta att bilen inte alltd startar, då det finns många komponenter/kablar/reläer samt givare o styrenheter som kan ge detta fenomen
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]