Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sandrak
Hej,
Ny på detta forum och inte särskilt bilkunnig (ha detta i åtanke) :)

På mitt senaste besiktningsprotokoll fick jag anmärkning på:
- Strålkastare halvljus, båda sidor, inställning för låg

Jag har alltså xenon och ljusen pekar rakt ner i backen, alltid.
Finns det några "hemmatips" på att få ordning på detta eller är bilverkstad enda utvägen?

MVH, sandra..
Användarvisningsbild
av Dede
På min -05:a finns det en liten vit plastknopp/skruv ovanpå resp lamphus där man kan ställa grundnivån.
Se om du kan hitta dom och testa skruva lite. Kom bara ihåg hur mycket så du kan återgå till grundläget.

Alternativt så är det nivågivaren som är trasig. Borde få ett felmeddelande på det i så fall.
av umekille
Välkänt fel är vid lampbyte är att få lampan i fel läge.
Men det brukar oftast ge en ljusbild som blir bländande
alltså pekar uppåt.Är ljusbilden på bägge låg lägg in lite skrot
i skuffen så åker en upp :lol:
Nä...skall inte besiktningskillen om skruvningen är tillgänglig
vara hjälpsam o justera in det åt dej?
Xenon-bilar har automatiskt ljusinställning som påverkas av en nivågivare som sitter på undre länkarmen bak på bilen.
När denna givare går sönder eller kommunikationen störs ut på något sätt så går inställningen av xenon-strålkastarna i ett säkerhetsläge. I detta läget pekar alltid ljuset rakt ner i backen för att det inte skall blända pga. att den automatiska nivåregleringen inte fungerar.

Rör inte skruven själv helst. Den är kalibrerad ihop med programvaran i den automatiska nivåjusteringen och bör inte ändras utan stöd av VIDA.

Mitt råd är att åka till volvo och koppla upp bilen mot VIDA.
Ljuset har gått ned av säkerhets skäl. För att inte blända mötande.
Du bör ha en felkod.

Mina gick ned i läge när Volvoverkstaden skulle byta lampa.
Resulterade i byte av komplett lykta för nästan 10000:- (Försäkringsfråga)
Håll in READ samtidigt som du snabbt "duttar" två gånger på främre dimljusknappen.
Läs av menyrutan. Leta efter DTC SET.
Kan stå .... ECM DTC SET, DIM DTC SET... vilket betyder felkod finns i enheterna DIM och ECM. (Behöver inte stå så på just din bil)

Men bakaxelgivaren låter inte alltför otroligt i detta fall.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]