Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hellman
Hej allesammans!

Jag har letat ett tag efter skydd för trösklarna (instegslister) för bakdörrarna på min XC90, men egentligen inte hittat något. Så tillslut tänkte jag prova "Lastskyddfolie Transparent" från Mekonomen (art.nr. 40-19-11404).

Bild

Den är ca 130x14cm så den räcker till båda trösklarna.
Först gjorde jag en mall av papper. Plastfolien är packad tillsammans med ett skyddspapper som funkade utmärkt att använda. Det är bra om man är noggran när gör mallen :)

Bild

Mallen ritades av på baksidan på skyddsfolien och sedan klipptes ut.
Noggran rengöring av tröskeln, som tyvärr redan fått några repor av grusiga barnskor. Jag satte en bit vit tejp för att veta var skyddsfolien skulle sitta.

Bild

Sedan var det att göra på vanligt "solskyddsfilm-manér" att spraya på diskmedelslösning på tröskeln och på klistersidan på skyddsfolien. Det medföljer en lite påse med okänt innehåll (förmodligen typ diskmedel) som skulle blandas med vattnet.

Bild

Och sedan på med folien och försöka passa in den rätt. Eftersom den är ganska tjock så var den ju inte så jätteföljdsam när man skulle böja den i alla vinklar, men om man samtidigt värmde med en vanlig hårtork samtidigt som man pressade bort vattnet under folien så gick den ganska bra. Det medföljer en lite plastskrapa för att pressa ut vattnet, men även fingrarna fick hjälpa till.

Bild

Och såhär blev resultatet, är riktigt nöjd faktiskt. Den känns tillräckligt tjock för att stå emot grus och annat, och verkar sitta fast bra. Jag var tvungen att lossa den lite för att klippa till passformen på ett par ställen och den fastnade bra igen när jag tryckte tillbaka den.

Bild

Jag ska ta andra sidan om några dagar, ska först trimma mallen lite så jag slipper klippa när jag sätter dit folien.
Senast redigerad av 2 Hellman, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Hellman
Fick nu i helgen äntligen tid att sätta dit plasfilmen på andra sidan också.
Den första filmen som jag satte på för någon månad sedan sitter fin-fint så det verkar vara bra kvalité.
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]