Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
llesrof skrev:Utan antisladd är dessa rätt rejält överstyrda. Det är de i och för sig med antisladd också, men då får man ju hjälp. Med vridna hjul, halt underlag och oförsiktigt tryck på gasen så blir det sladd.
Det är ju det som är roligt, att leka rallykalle så fort det snöat lite och man hittar en bred rätt doserad kurva man kan ställa upp och njuta hela vägen runt i :D . Längtar till vintern...

/John
av llesrof
JohnB skrev:
llesrof skrev:Utan antisladd är dessa rätt rejält överstyrda. Det är de i och för sig med antisladd också, men då får man ju hjälp. Med vridna hjul, halt underlag och oförsiktigt tryck på gasen så blir det sladd.
Det är ju det som är roligt, att leka rallykalle så fort det snöat lite och man hittar en bred rätt doserad kurva man kan ställa upp och njuta hela vägen runt i :D . Längtar till vintern...

/John
He he he... man behöver gott om utrymme i sidled när man kör så har jag märkt. Jag har testat då och då på en öppen yta och jag tycker att min XC70 är rätt avårkört så här. Det kan ju vara som så att jag inte behärskar tekniken. När jag ger gas så skall automatlådan fundera en stund innan den växlar ned och då kanske jag redan har börjat få lite kontrollerat släpp. Då är det liksom ingen höjdare att det skall börja växlas :D Det är enklare om jag går över till manuellt läge och har lite högre varv och momentet uppe. Men det är kanske så man skall göra när man vill köra med lite sladd? Att hålla på att sladda och bära mig åt har aldrig riktigt intresserat mig. Kompisens VW Passat V6 Syncro var betydligt lättare att kontrollera trots att den också hade automatlåda. Det kändes som att den motorn hade bättre kontakt med drivningen i dessa situationer.
av JohnB
Jo man får ta det försiktigt så att man inte sätter pärlan runt en stolpe :shock: . Jag har manuell låda och ingen DSTC så det kanske underlättar vinterbuset. Jag har dock märkt att man inte får fega ur mitt i sladden då man kan få ganska elaka returkast...

/John
av Redlös
Grattis till en mycket trevlig bil som du garanterat blir nöjd med! Ett tips är att du lägger dig under och känner på kardanen. Om du kan vrida den mer än ett par mm med bakhjulen på marken och växel i, så är hylsan mellan vinkelväxel o låda sliten. Jag kunde vrida nästan ett kvarts varv på min vid 17000 mil, och min hylsa var riktigt slut i splinsen. Hylsa och packboxar går på 1500kr, tog mig sex timmar att byta på smörjgrop. Volvo vill ha 5-6000 för jobbet. Byter man i tid så håller awd:n länge, länge..
av S.t.r.a.n.D
Redlös skrev:Grattis till en mycket trevlig bil som du garanterat blir nöjd med! Ett tips är att du lägger dig under och känner på kardanen. Om du kan vrida den mer än ett par mm med bakhjulen på marken och växel i, så är hylsan mellan vinkelväxel o låda sliten. Jag kunde vrida nästan ett kvarts varv på min vid 17000 mil, och min hylsa var riktigt slut i splinsen. Hylsa och packboxar går på 1500kr, tog mig sex timmar att byta på smörjgrop. Volvo vill ha 5-6000 för jobbet. Byter man i tid så håller awd:n länge, länge..
Tackar för tipset, ska kolla på det.

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]

Du menar: Ur bruk? :-D Korrekt, Jag har uppdat[…]

Ja de försvann av sig själv då jag[…]