Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrkantarell
Har precis köpt en Xc70 åm 04
När jag körde hem den så stannade vi och åt efter ca fyra mil.
Då märkte jag att det rykte från högra bakhjulet det var rejält hett från bromsarna och upp i fälgen.
Som tur var var det en liten verkstad bredvid pizzerian vi åt på och de hjälpte till att hissa upp bilen och kolla.
Båda hjulen snurrade runt utan problem och de kunde inte göra något mer.
Resten av hemfärden gick i sakta mak och utan att bromsa mer än i nödfall.
Har nu gått igenom bromsarna och bytt handbroms beläggen, smort upp allt som skall smörjas och kollat så att allt löper fint och bra.
Men problemet kvarstår.
Blir varmt efter att jag kört ca en mil, men fortfarande bara höger bak.
Ett spännande fel, vad tror ni här på forumet?
Användarvisningsbild
av hollan
har du bytt handbromsbackarna så har du i princip bara oket kvar som kan ge värme så min gissning är att bromsoket har gett upp och hänger sej
av tbar
Hej,
Det snabba svaret är att det är bromsarna som kärvar på ngt sätt. Antingen backarna till färdbromsen eller handbromsen - min gissning är färdbromsen.
Att det släppte efter fikat kan förmodligen hänföras till temperaturskillnaden. Om backarna ligger på bara lite grand så får du friktionsvärme så snart du börjar köra.

Jag hade samma problem på min bil (fast vänster bak) och det slutade i mitt fall med en renovering av bromsoket. Jag hade testat att rengöra och smörja after konstens alla regler utan att det hjälpte. Anledningen till att det kärvade visade sig bero på att gummidamasken som omsluter kolven i oket var gammal och började spricka. Detta leder till att det kommer in fukt som gjorde att kolven börjar rosta. Rosten gjorde i sin tur att kolven inte kunde pressas tillbaka in i oket utan fortsatte att pressa mot backen/skivan.

Så kolla damasken. Stämmer min diagnos har du i princip tre val beroende på vilja och händighet:
1. Åk till verkstan och få oket bytt. De renoverar inte.
2. Köp ett nytt/renoverat ok och byt själv. Glöm inte köpa bromsolja och lufta. Du kan få "pant" på det gamla oket.
3. Köp "renoveringssats" på tex Mekonomen och byt damask och packningar i oket och gör ren kolven. Glöm inte köpa bromsolja och lufta.
Jag gjorde en kort beskrivning av mitt jobb i denna tråd (dock skall visst inte klövervaselin användas): http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 17#p660746

Lycka till.
av Mrkantarell
Tack för alla svaren.
Det blev en tur till verkstaden och där smorde de upp kolven till bromsoket.
Det visade sig fastna längs ut, när jag provkörde bilen vid köpet så testade jag givetvis bromsarna med ett hårt bromsprov.
Nu funkar allt som det skall igen.
Fick tipset att ta en spruta med injektionsnål och sticka genom gummit på damasken och spruta in lite bromsolja varje gång som det är dags att byta till vinter och sommar däck.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Var ett konstigt tips eftersom bromsoljan inte egentligen är en olja utan en annan typ av vätska än olja. Bromsvätskan drar också till sig vatten därför byter man bromsvätskan med jämna mellanrum. Nu vet inte jag hur ATF-olja är mot gummi men den oljan tål ju värme bättre. Kanske funkar med bromsvätska men jag har aldrig hört det tipset.

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]

Du menar: Ur bruk? :-D Korrekt, Jag har uppdat[…]

Ja de försvann av sig själv då jag[…]