Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Jag har läst någonstans att man skall kolla oljenivån på automaten när bilen är varmkörd ( ca 30 min körning ) och sedan dra upp stickan och kolla nivån medans bilen är igång, stämmer detta ???

Är det i såna fall möjligt utan att bränna sönder sig totalt ?

Jag lyckades få dit mina fingrar efter diverse knök ovh bök och till slut få loss stickan men då var motorn kall, detta spektakel slutade med en hel del skavsår på arm och fingrar.

Är tanken att man skall demontera någonting innan man sticker ner handen, om så är fallet vad är ok att lossa medans bilen tuffar och går ?

När jag kollade då motorn i princip var kall så låg oljenivån väl till inom markeringen men det kanske inte säger så mycket :(

//Mollan
Bästa resultatet är ju om bilen är varmkörd ochj det tar ju max 10 min. Bilen ska stå plant och på tomgång. Stickan sitter fast med en liten plåtspärr som är integrerad i röret till stickan. Jag brukar ta vänsternäven tummen och bända spärren emot dig och dra upp stickan. Man kan ju träna på detta med motorn kall om man vill. Det är 0,2l mellan cold och hot på stickan.

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]

Du menar: Ur bruk? :-D Korrekt, Jag har uppdat[…]

Ja de försvann av sig själv då jag[…]