Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
Om två veckor tänkte jag byta hjullager fram. När jag ändå är där o rotar byter jag även spindelled o ABS-krans.
Har läst i Hynes hur jag ska gå till väga. Har Biltemas stora hylsnyckelsats o lite annat i hyls/nyckelväg. Behöver köpa en brytgsffel och en momentnyckel.
Nu är ju jag övertygad om att det inte kommer gå lika lätt som i Hynes.
Vilka verktyg kan jag behöva förutom de jag räknat upp.
Vilka problem kan jag stöta på? Har bytt spindelled tidigare så det kan jag.
Navskruven ska dras med moment o sedan i en vinkel. Vet inte vinkeln just nu. Men funderar på hur noggrannt det är. Är bra på ögonmått. Räcker det?
Ös på med tips nu är ni snälla.
av Jimpen89
Bytte nyss på farsans V70 och där var ena hjullagret limmat. En avdragare och något att värma med kan vara bra att ha då. Spruta på med rostlösare på bultarna varje dag med start några dagar innan arbetet börjar så går allt mycket lättare. Tack vare att ena hjullagret var fastlimmat tog det ca 6 kvällar (fre-tors) innan bilen var ihopplockad igen för oss annars byts allt lätt på en dag. Gummitätningen bakom hjullagret gick sönder för oss så det fick vi köpa nytt och naturligtvis var det beställningsvara på vår volvoverkstad :sad:

Vi använde:
*Sniftnyckel
*Hylsnyckelsats
*Avdragare + något att förlänga med då den var lite kort
*Hammare
*Stor slägga (blev förbannad ett tag på den limmade sidan)
*Gasolbrännare
*Värmepistol
*Plattmejsel
*Rostlösare
av Provocative
Efter två dgrs helvete bytte jag i dag två hjul o fixade hjulinställning. Fick veta att Cambern inte gick att ställa med mina pisssänkningsfjädrar. Kollade med Meca vad de skulle ha för att byta fjädrar. Kollade även priset på lagerbyte.
Jag kommer inte byta lager själv på min bil. Enbart verktygsinköp kostar mer än vad de tar.
Men jag tackar för visat intresse. :wink:
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Provocative skrev:Efter två dgrs helvete bytte jag i dag två hjul o fixade hjulinställning. Fick veta att Cambern inte gick att ställa med mina pisssänkningsfjädrar. Kollade med Meca vad de skulle ha för att byta fjädrar. Kollade även priset på lagerbyte.
Jag kommer inte byta lager själv på min bil. Enbart verktygsinköp kostar mer än vad de tar.
Går och går... Det beror på vem man frågar. Rent generellt säger man väl att det är "fasta lägen", men hålen i spindeln är så pass stora att det går att justera en hel del camber där. Det är i alla fall tillräckligt för att det ska hamna en bra bit utanför tolerans när man har haft isär, så dedär med fasta lägen tycker jag mest är skitsnack.

Att sänkfjädrarna fram ( om de nu inte är typ 55:or eller så ) ska påverka cambern så mycket är jag övertygad om att det är mest skitsnack de också.
av Arnold
Provocative skrev:Efter två dgrs helvete bytte jag i dag två hjul o fixade hjulinställning. Fick veta att Cambern inte gick att ställa med mina pisssänkningsfjädrar. Kollade med Meca vad de skulle ha för att byta fjädrar. Kollade även priset på lagerbyte.
Verktygen får du väl andvändning av vid fler tillfällen.

Tror du har något fel med solenoiden på[…]

Där blir ett fruktansvärt "göt[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag haft[…]

Grön laddningsindikering

Vet någon vad det är för skillna[…]