Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvovloV
dieselmagnus skrev:DIM är en datamodul som hänger ihop med kombiinstrumentet kan man säga. Tecken på begynnande DIm-reparation är att indikationen för helljuslampan fungerar ibland. Klockan kan börja gå baklänges, mätarna slutar fungera. Kan få upp felkoder på SRS mm. Så kolla att instrumenteringen fungerar som de ska. Sedan är det ju det vanliga att kolla på en bil. Servicehistoriken. Kamremmen SKALL vara bytt på din bil eftersom du tittar på en 00/01 så har det gått mer än 10 år oavsett miltal. Bytet är 16000 mil eller 1år vilket som först inträffar. Kolla ACC systemet. är det kallt ute så åk in i ett p-garage eller annat och dra på max. Kolla bromsskivornas status mm.
Mycket bra tips där, tackar!

Några som äger en s60 här som kan säga vad dom uppskattar och inte med bilen?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Framvagnarna är ganska klena på denna plattform, s60, v70 etc.

Så lyssna efter klonk/ lissljud, kolla om saker är bytta så du slipper, ryck och slit i hjulen och känn om det glappar. Köpte min v70 i höstas och har allt eftersom fått byta i princip allt i framvagnen, tror det blir en 5-6.000 extra där med delar och framvagnsinställningar.

Försök att köpa en modell med lite extrautrustning. Det är så jä**a värt att ha lite extra. Farthållare och färddator är två måsten tycker jag som inte är standard. Köp gärna en med dstc ( antisladd/ antispinn ), den är inte så bra men bättre än inget.

Och somsagt, kika så bromsarna ser så bra ut som möjligt och provkör hårt och känn om det är vibrationer eller om det drar snett. Känn på fälgarna efteråt om någon är varmare än de andra ( något ok ligger förmodligen på då ).
av unborn
dieselmagnus skrev:Man kan ju skicka iväg spjällhuset för renovering. Betydligt billigare än nytt på Volvo. Spjällena brukar sacka ihop runt 20000 mil om man läser inläggen.
Mitt spjällhus säckade ihop redan vid 10.000 mil.
Det kostade ca 5000 kr för ett renoverat ink arbetskostnad.
Senast redigerad av 1 unborn, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ersj
Jag har en S60, i och för sig en 06.a och D5. Den har gått drygt 11000 och inget i framvagnen är bytt än. Kommer väl så småningom. Tror det beror mycket på hur man kör och vart. Jag har ett hjullager som har börjat låta lite vilket verkara ganska vanligt.
Uppskattar framförallt komforten. Tyst, mjuk och sköna stolar. Sen tycker jag dessutom att S60 är snygg, lite ovanligare än V70 också. Bättre rostskydd än på de nya (huv och bagagelucka i aluminium). Bilen känns regäl och trygg att åka i. Sugmotorerna duger men man har betydligt roligare i turboarna eller dieslarna. Kör i dagsläget mycket landsväg och brukar ligga mellan 0.48 och 0.58 mätt vid pump snittfart drygt 80 enligt färddator. Går nog iaf 3dl snålare än en bensinfemma ungefär.
av VolvovloV
ersj skrev:Uppskattar framförallt komforten. Tyst, mjuk och sköna stolar. Sen tycker jag dessutom att S60 är snygg, lite ovanligare än V70 också. Bättre rostskydd än på de nya (huv och bagagelucka i aluminium). Bilen känns regäl och trygg att åka i.
Ja, det är precis därför jag vill ha en! Volvo-säkerheten, komfort och läckert utseende. Förstår att många hellre vill ha hastighet och sportighet som BMW och Audi erbjuder, men personligen föredrar jag, alla dagar i veckan att slippa kliva ur bilen efter en långkörning och känna mig ihopknycklad som en konservburk. Läste om s60 i biltidningar men det är gött att också ha hört det från en/flera som äger en s60. Kommer inte kunna köpa en på ett bra tag men lääängtar :O :(.
Användarvisningsbild
av volvos60turbo
Selv er jeg en meget godt fornøyd eier av Volvo S60 2002 mod en 2.0 turbo automat.Den hadde rullat 87.000 km da jeg kjøpte den,og har nå passert 140.000 km :mrgreen: Jeg har vært meget godt fornøyd med bilen og kommer til og kjøre denne ennå mange år.Meget god og sikker bil dette her.Kjørecomfort som overgår d meste,og sikkerheten bla.... pga av ekstra stålbjelker i kollisjonstester all over gjør de disse bilene til en sikker vinner!! :-)-) :mrgreen:
Har akkurat hatt bilen inne til service i Sunne på 140.000km.Byttet bla olje på automatkasse.Og bilen er som ny,og går meget bra!!

VOLVO FOR LIFE. :-O)
av VolvovloV
volvos60turbo skrev:Selv er jeg en meget godt fornøyd eier av Volvo S60 2002 mod en 2.0 turbo automat.Den hadde rullat 87.000 km da jeg kjøpte den,og har nå passert 140.000 km :mrgreen: Jeg har vært meget godt fornøyd med bilen og kommer til og kjøre denne ennå mange år.Meget god og sikker bil dette her.Kjørecomfort som overgår d meste,og sikkerheten bla.... pga av ekstra stålbjelker i kollisjonstester all over gjør de disse bilene til en sikker vinner!! :-)-) :mrgreen:
Har akkurat hatt bilen inne til service i Sunne på 140.000km.Byttet bla olje på automatkasse.Og bilen er som ny,og går meget bra!!

VOLVO FOR LIFE. :-O)
YEEEEAH!! VOLVO!!

Kul att norrmännen gillar våra bilar också. Det är ett gott betyg. Peace to our brothaz in the west yo.

Man får pass opp på vintern og se til att man har vinterdekk fordi da kan det bli sånn kjempe pen is som bilen kan slip på.

Haha! bra vits va?
Senast redigerad av 1 VolvovloV, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
Det går tretton på dussinet av V70 här också. Verkar vara ett norden-fenomen :)

Tror du har något fel med solenoiden på[…]

Där blir ett fruktansvärt "göt[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag haft[…]

Grön laddningsindikering

Vet någon vad det är för skillna[…]