Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska byta kupéfilter på min V70N -06 tänkte jag, men hur i glödheta gör jag?

Under handskfacket sitter ett stort plastsjok och där tog jag loss två torxskruvar i mitten, så långt inga problem. Men sen då? Nu sviktar det lite kring där skruvarna satt, men det sitter ju fast åt alla håll! Uppåt mot/runt handsfacket går två "läppar" av sjoket som verkar sitta fast längst ut. Nedåt möts sjoket och mattan och försvinner upp mot torpedväggen - läste nånstans att man ska vika undan mattan, men den sitter ju den med? Mot mittkonsolen sitter sjoket in under plasten på konsolen.

Hur mycket måste man ta loss, alternativt hur mycket vågar man ta i utan att det låter knak och plasten spricker?

Jag blir galen. För att inte tala om hur ont i nacken jag börjar få av den ypperliga arbetsställningen... :D
Senast redigerad av 1 :stefan:, redigerad totalt 0 gånger.
Jag hade bort hela handskfacket då jag bytte kupéfilter eftersom jag gjorde det i samma veva som fläktmotorn. Minns inte om det var helt nödvändigt eller inte, men det är inte en särskilt stor operation att ta loss.

Töm handskfacket på bråte. Haka loss snöret som bromsar handskfacksluckans öppning. Sen lyser du in med en ficklampa så ser du dom två plastflikar som fungerar som stoppare för handskfacket i öppet läge. Dra/böj dom mot dig med pekfingrarna tills dom går fria och släpp ner facket hela vägen. Nu kan du skruva loss hela ramen som handskfacket sitter i... jag tror det är åtta skruvar. När det är ur vägen borde du komma åt bättre.

Att bända plastflikarna känns hemskt riskabelt, men jag gjorde det flera gånger samma kväll utan att det ens knakade i plasten. Ganska seg plastsort, tydligen.
Äntligen fick jag loss det!

För framtida Googlare kan sägs att det var två saker som underlättade.

- Dels att ta bort den nedersta plastpanelen på mittkonsolen, ett avlångt stycke plast som sträcker sig in en bit förbi passagerarstolen. Därinne finns låset, en rund grej med en skåra i mitten - sätt ett mynt i skåran och vrid ett kvarts varv så hoppar den loss. Dra sedan hela panelen bakåt.

- Dels sitter den där "läppen" jag pratade om rätt hårt. Den är till höger, sticker liksom upp mellan nederkanten på handskfacket och A-stolpens förlängning. Där går det en plastbit i 90 graders vinkel rakt upp som det sitter ett låsclips på, fram med en bred spårmejsel och bänd/arbeta dig in så lossnar den till slut.

Nu ska jag till Klas i Sjön och fixa torxbits, min torxmejsel fick inte plats att lossa skruvarna längst in. :D

Jag hittade info om min bil på den här […]

Tjena! Skaffade bilen igår, och redan idag h[…]

Jag sätter mig i sätet med fötterna[…]

Skaffade min första Volvo XC60 D4 2017 och ja[…]