Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pms
llesrof skrev:Jag har lagt märke till att ratten slår lite när jag gör en hård inbromsning. Det är inte speciellt mycket men det är fullt kännbart. Bilen har rullat drygt 14200 mil och skivorna är aldrig bytta så vitt jag vet. Brukar bromsskivor bli skeva efter några års trogen tjänst eller hur märker man att de är utslitna? Vad får man ge för ett par bromsskivor på Volvo? Jag funderar också på om skeva bromsskivor kan ge vibrationer i bilen när man kör? Jag har nämligen små irriterande vibrationer i bilen när jag kommer upp i 80 och högre farter. Det känns inte som obalans i däcken och det ökar inte nämnvärt i ännu högra hastigheter.

Några idéer om vad jag bör kolla upp? Det gäller en XC70 2,5T automat 2006.
Ett tips kanske?

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?p=203870#203870
av llesrof
Liten uppdatering. Vibrationerna är inte konstanta men de finns där mer eller mindre hela tiden. Jag har gjort några håra inbromsningar men inte kunnat känna något i ratten. Vibrationerna känns genom stolarna, det är som om hela bilen skakar lite. Idag var jag förbi bilverkstaden i byn så jag och teknikern tog en sväng. Han vill ha det till att det troligen är någon bussning i bakvagnen som glappar eller möligen obalans i kardanaxeln. Kardanaxeln balanseras visst med metallbläck och dessa kan lossna. Någon som vet mer om detta? Jag skall lämna in den om en vecka för felsökning. Han skall kolla däcken först utifall det mot all förmodan trots allt är vanlig obalans eller om däcken inte är helt runda. Detta var tydligen inte helt ovanlig på Falken-däck. Fan tro't :D
av llesrof
Tydligen är inte mina däck helt runda. Jag hämtade ut bilen från verkstaden i eftermiddags efter felsökning då den lidit av skakningar och viberationer. Däckfirman jag köpte däcken av försäkrade att de var perfekt balanserade så jag trodde att det var något annat så jag lämnade in bilen för kontroll på verkstaden här i byn. Mekanikern som provkört en vecka tidigare trodde att det kunde vara någon bussning i bakvagnen eller möjligen obalans i kardanaxeln. Vi kom överens om att han skulle kolla de billigaste sakerna först, det vill säga eventuell obalans och fel på däcken. På ett hjul saknades det 30 gram och på ett annat 25 gram. Utöver detta konstaterade han att de inte var helt runda. Inget av de fyra däcken var helt runda. Med tanke på hur nya de är så tyckte han att jag skall reklamera dem.

De fick rätt bra ordning på den trots allt och nu går den tillräckligt vibrationsfritt för att jag skall vara nöjd.

Om det är (oftast är det en sådan)[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D