Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Har en T6 som har strulat som fan i ett halvår hittat en s60 T5 funderar på att byta till.Borde vara billigare att äga eller.Min bil årsmodell 99 s60 årsmodell 01
av labodanda
T6:orna är, enligt vad jag hört och sett, krångliga i lådan och motorn. Det mesta av krånglet förekommer efter c:a 20kMil, beroende på hur man underhållit bilen innan dess. Speciellt är lådan mer problematisk då den slutar växla efter det ungefärliga miltalet. En annan nackdel är att den är mycket törstig. Det förklarar nog anledningen till att andrahandsvärdet, speciellt på de tidiga årsmodellerna med T6 är så pass lågt.

T5:an ger c:a 22 hästar mindre än T6:an när den är ny, men sen ändras skillnaden beroende på hur bilen är servad. S60:n är, dock, mindre och lättare än s80 i alla fall. Det går lätt att få 300+ hk om du tänker chippa. Du får T5:an med manuallåda också, vilket inte är fallet med T6:an, om det över huvudtaget spelar nån roll. Var noga med turbon dock, då det är högtryck och kan kräva lite omsorg efter c:a 22kMil. Testa lådan ordentligt, speciellt om det är automat, och var försiktig med kopplingen om det är manual.

Annars tycker jag personligen mer om s80 än s60, men det är mest pga utseendet och storleken.
Användarvisningsbild
av snepo
Hej som jag skrev så har jag haft mycket strul med min T6:a.och strulen bara fortsätter börjar tappa lusten.Tycker som dig s80 är suverän bil.Finns hur mycket kraft som helst,men som sagt gammal bil och mycket krångel.Mest rädd att lädan ska packa ihopdet kostar ju över 20 tusen.ungefär vad bilen är värd.Ska titta på s60 in imorrn.Får ta beslut efter det.
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]