Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knetha
För ett år sedan slutade farthållaren funka. Först kunde den funka någon gång ibland men sedan inte alls. Har sörjt det, men inte gjort något åt det. Tänkte att kanske knappsatsen för +/- var defekt (Cruise av/på funkar men det går inte att låsa någon hastighet). Inga felkoder i displayen.

För 2 månader sedan började antispinnen gå i utan att det var halt. Verkstan kollade lite snabbt och ABS-kransen hade en spricka, men det är inte fixat ännu (p.g.a. semestrar). Bara att stänga av STC vid start... Inga felkoder i displayen.

För några veckor sedan började felkoder komma upp: ABS-Bromsar serv. erfordras, STC serv. erfordras (och dessa hade jag ju räknat med) men också Emissioner serv. erfordras.

Idag kopplade jag in felkodsläsare (provade 2 för jag var inte nöjd med resultatet...som var samma på båda) och idag visades INTE felkoden för DTS i displayen. P0500 och P0573 fick jag upp, och inga andra felkoder fanns temporära heller.

P0500 är väl ABS-kransen, gissar jag. Men vad är P0573 ? Brake Switch "A" Circuit High säger mig inte så mycket... Kan det också vara ABS-kransen ? Men vad skulle ABS-kransen ha med Emissioner att göra ?!?! Hittade något på nätet med att P0573 kunde göra så att inte farthållaren funkade...

Bilen är en V70 -01 med 170hk motor och manuell låda.

Tips ?
Användarvisningsbild
av Knetha
Jag hittade detta: http://www.ncttora.com/fsm/2003/Repair_ ... p05715.pdf

Kan det vara så "fånigt" att en brytare som känner när man trycker ner bromspedalen är defekt ?!?!
Denna ? http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=13876536
Eller denna ? http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=22956373
Som sitter här ? http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=22136567
Användarvisningsbild
av Nexus
ja farthållaren fungerar ej om brytaren för broms eller kopplingpedal är defekt.
Fungerar bromsljusen på bilen är nog bromsljuskontakten hel...
Användarvisningsbild
av hollan
nä det stämmer inte tiktigt du har dubbla bromsljuskontakter
fungerar inte farthållaren och du har felkod på bromsljuskontakten så är det den som sitter ute i motorrummet i bromsförstärkaren som behöver bytas inte helt ovanligt att dom rasar
Användarvisningsbild
av Knetha
Betyder felkoderna det de säger ? Hittade detta:
P0573 Farthållar-/bromskontakt A - hög kretsspänning Ledningar kortslutna till plus, farthållar-/bromskontakt, motorstyrdon

Betyder det att det inte är något fel på givaren utan någon kortslutning någonstans ? Eller kan kortslutningen vara i givaren ?

De andra felkoderna på samma komponent verkar vara:
P0571 Farthållar-/bromskontakt A - felfunktion i krets Ledningar, farthållar-/bromskontakt, motorstyrdon
P0572 Farthållar-/bromskontakt A - låg kretsspänning Ledningar kortslutna till stomme, farthållar-/bromskontakt, motorstyrdon

Är det "bromspedalgivare som sitter på bromsservot" (någonstans på torpedväggen) som vi pratar om ?
Användarvisningsbild
av Knetha
hollan skrev:nä det stämmer inte tiktigt du har dubbla bromsljuskontakter
fungerar inte farthållaren och du har felkod på bromsljuskontakten så är det den som sitter ute i motorrummet i bromsförstärkaren som behöver bytas inte helt ovanligt att dom rasar
Är det denna grej som troligen är felkällan (den jag tagit bort kontakten på på bilden) ? Fattar inte riktigt hur den sitter fast, såg ut som en låsring i plast, men med öppningen svårnått under behållaren för bromsvätskan...

Bild
Användarvisningsbild
av hollan
japp de e den där sitter en låsring i metall så du får lokalisera ett litet mellanrum i plastsargen och där sticker du in en radiomejsel och lirkar ut givaren

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....