Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mjpb
Hej,

har en V70 -07 Classic (170hk) som skakar/vibrerar när man håller samma hastighet ett tag. Det spelar ingen roll om man kör 50 eller 150, det är samma beteende, efter några hundra meter börjas det. Hur mycket det vibrerar kan variera med vägunderlag, därmed inte sagt att ny asfalterad vibrerar mindre...

Symptom bak: man pratar/sjunger med vibrerande röst (min dotter tror numera hon är operasångerska), dvd spelaren skakar ganska kraftig också.
Symptom fram: som föraren känns det mest i magen, ratten och armar skakar synligt också.

Jag har låtit alla 4 hjul balanseras, däcken var fint runda, däcken är 1,5 år gamla och förvaras på däckhotel. Samma problem uppstår med vinterdäcken på.

Enligt service teknikern är det någonting man ska vänja sig vid. Dock håller jag inte med. Att köra längre sträck på motorvägen är jobbigt just nu och där är det viktigt med komfort. Man har ju inte en V70 för att den är smidig i innerstaden direkt...

Tacksam för några tips som jag kan framföra till mekanikern som han kan kolla då.

Marc
av mjpb
Tack för snabbt svar!

-Bromsskivor+belägg bak är precis bytt, liksom handbromsbackar. Vibreringar finns/fanns både innan och efter bytet. Kanske behöver jag nya bromsskivor fram också?

-motorfästet byttes i oktober. Kanske de har gjort fel.

Sedan har Bilia pillat en del med handbromsen. Först var den för löst spänt, sedan för hård, nu är den lösare igen. I och med bytet av bromsskivan vänster bak noterades det att det den inte gick att sätta på friktionsfritt (handbromsen igen!). Dock var det så minimal att det inte skulle vara något problem.
Blir handbromsen att ligga an så vibrerar det. Kan va så att handbromsmekanismen kärvar och inte går tillbaka som den ska. Blir trummorna bak varma efter en stund? Vilken idiot till bilmekaniker som säger att du ska vänja dig. Var det han som bytte bromsarna? Du har garanti bara så du vet.
Parkeringsbromsen tål inte att ligga på någon längre stund, den borde vara helt slut vid det här laget.
Mysko vibrationer (som inte har med obalanserade hjul att göra) kan härstamma från taskiga bussningar i motorupphängning, subframe och bakvagn.
av mjpb
Hej igen

ska låta kontrollera bussningar och justera p-bromsen och hoppas på det bästa.

Jag kan nästan ingenting om bilar utan har tröttnat på att betala pengar för lämna in bilen och få delar utbytta utan att det löser själva problemet. Bra forum det här, kanske jag kommer tillrätta med allt klonkande, tickande och knackande också!
av mjpb
körde 1 timme på motorväg igår i stort sett utan att bromsa och bromsskivorna bak var så varma att man inte kunde ta på dem med händerna. Bromsskivorna framme var helt svala.

Eftersom jag inte har någon referens till hur det borde vara; ska bromsskivor vara svala efter motorvägskörning? I stadstrafik blir ju alla 4 väldigt varma.
Då är det bromsarna som ligger an och förmodligen orsakar dessa dina vibrationer i bilen. Om bromsarna fram är kalla ska även bak vara det när du kört en längre stund utan att bromsa!
Jag fick samma problem, det visade sig att oket höger bak kärvade så bromsen gick varm och bilen vibrerade fruktansvärt i högre farter efter ett tag. Oket byttes, skivan byttes för den var kass pga att den slagit sig av värmen. Sedan var problemet puts väck.
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]