Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niborZ
Godkväll.

Bytte olja + filter idag på V70in, då jag får mig en mindre chock när jag tar ur oljefiltret. :-O) Det var en hel del "kaffe sump" i filtret och i botten av oljekoppen! (Se bild) Har aldrig varit med om något liknande tidigare, detta är förvisso mitt första olje bytte på denna bil samt märket Volvo V70. Har tidigare bara kört BMW, och har då inte sett detta tidigare!

Kan tidigare ägare slarvat med oljebyten enligt intervall tro?

Är det något mer man bör göra eller kolla upp när man har så här pass mycket skit i oljan? Bytta olja en extra gång inom en snar framtid tro?

Bild
av Jonas_latt
Undra hur det ser ut med vevhusventilationrn .
Jag skulle köra några mil sen byta olja igen.. köp billig olja och byt några gånger så du får ut allt.
Användarvisningsbild
av hollan
riv ner insuget byt oljefällan och gör rent övrig vevhus vent och byt oljan och filter igen efter några 100mil skall du vara helt på säkra sidan så riv ner sumpen och rengör duktigt särskillt silen till olje pumpen
råka själv ut för en t5a som råka ut för samma men där gick det ett steg längre för där skar vevlagret och satte sej så den motorn blev skrot men där upptäktes det inte i tid
och ja föregående ägare har antinen slarvat med oljebytena eller olje kvaliteten
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]