Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loppan78
Kollade felkoden igen.
P1238 = ECM-6806 och den betyder: Turboreglering flödesfel. För högt flöde.
Du har alltså för hög signal och det betyder att du har läckage efter turbon.
Så du ska alltså leta ifrån turbon till intercoolern och vidare till gasspjället. Någonstans där har du med största sannolikhet ett läckage.

Du skrev även att det small till under motorhuven. Detta låter ju också typiskt för att ett tryckrör lossnat/gått sönder och nu läcker.

Att köra med detta en längre sträcka ska du nog passa dig för. Bränsleblandningen kommer att bli konstig och det kan ge skador på katalysatorn.
Dock kommer motorstyrningen att kompensera för detta men gasa inte förmycket bara.
Om du ska köra så gör det väldigt lugnt och fint isåfall.
av Provocative
Loppan78 skrev:Kollade felkoden igen.
P1238 = ECM-6806 och den betyder: Turboreglering flödesfel. För högt flöde.
Du har alltså för hög signal och det betyder att du har läckage efter turbon.
Så du ska alltså leta ifrån turbon till intercoolern och vidare till gasspjället. Någonstans där har du med största sannolikhet ett läckage.

Du skrev även att det small till under motorhuven. Detta låter ju också typiskt för att ett tryckrör lossnat/gått sönder och nu läcker.

Att köra med detta en längre sträcka ska du nog passa dig för. Bränsleblandningen kommer att bli konstig och det kan ge skador på katalysatorn.
Dock kommer motorstyrningen att kompensera för detta men gasa inte förmycket bara.
Om du ska köra så gör det väldigt lugnt och fint isåfall.
Vill nog påstå att du kan ha 100% rätt i det.
Efter att bokat tid på verkstad så slet jag i ett rör o då föll en sönderdragen slangklämma bort. Kan påpeka att anslutningen in i spjällhuset hade lossnat så mkt att jag fick in fingrar där.
Nu gissar jag bara. Men så ska det nog inte vara :D
Så nu blir det en ny tur till Helmia, men med en 850. Lika bra o köpa fler slangklämmor o byta när man ändå är igång.
Än en gång återkommer jag när något nytt dykt upp. Till exempel: en fungerande bil.

Fördelen med risiga bilar är att man lär sig på dem.
av Provocative
Loppan78 skrev:Nä så ska det inte vara :wink:
Nu låter det som du är problemet på spåret!
Den gick som en klocka..... i 2 km. Sen small det till igen o samma kod. Är inte samma anslutning så nu får någon annan ta över.
Ett nytt ljud. Brölet är borta. Nu viner det. Med lite tur kan jag lokalisera det i helgen. Annars blir det en Mecaverkstad på tisdag.
Hur lågt kan man sjunka :?:
Återkommer om några dagar. Nu ska jag ta en välbehövlig dusch.
Ett tips. Meka inte i solsken
av Provocative
Loppan78 skrev:Är det samma kod så är det fortfarand efter turbon som det läcker. Glömt att dra åt någonstans kanske?
Näe. Allt som jag var på är omåtdraget. Jag är rädd att tubon gav upp då det viner. Men det finns mkt gamla slangar på den.
Ska kolla/höra i morgon när jag kan få gashjälp. Men jag köper turbo eller efter turbon. Ljuden tyder på tryck.
av Provocative
Får tacka för all hjälp. Problemet är fixat tack vare er här o även tråden jag länkade till. Med silvertejp o nya slangklämmer så har bilen under rejäl provokation hållit tätt. Blir att byta en slang i den närmaste framtiden då jag misshandlat den rejält.
Det bästa är att jag lärt mig två saker på min bil nu.
1. Hur en turbo fungerar vilket var nytt för mig.
2. Hur jag ska komma åt att rengöra spjällhuset. Försökte i höstas utan att få bort det. Nu vet jag även hur det ska gå till så om några veckor kommer jag gråta här igen.
Det är i dessa lägen man saknar sin gamla 142-72. Allt var så enkelt på den bilen.

Än en gång. Tack för all hjälp o alla råd. Utan er hade det blivit en onödigt dyr verkstadskostnad.

Ett litet tillägg. Vi är ägare av två bilar o en moped. Mopeden kan jag inte laga. Den är i stark koma. Forde ska innan kvällen är slut ha ett nytt hjullager. Ja, vi ska sälja två bilar i höst o köpa en då behov av två bilar försvinner.
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]