Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danja
Hej jag har en S60R -06 som helt plötsligt "tappat orken". Det hände efter att jag gasade på upp till ca 220 och jag körde inte hårdare än vanligt men sen när jag saktade ner och åkte ett tag så kände jag hur den helt plötsligt var jätteslö och knappt orkade. Provade starta om den och det var ingen skillnad. Det konstiga är att den varvar som vanligt men att det inte finns någon ork. Har även provat ta bort minuspolen från batteriet för att nollställa men det har ej hjälpt. Kan det vara någon givare som är trasig? isåfall vilken? eller är det någon som har varit med om samma problem? Bilen meddelar även motorsystem service erfordras så det finns väl antagligen felkoder att läsa av.

Tacksam för svar.
Mvh Daniel
av pergrein
Kan det vara ventilen som släpper ut övertrycket som låst sig i öppet läge?

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vanligt problem är ju magnetventilen, men jag vet inte om den ger upp bara sådär. Testa byt, kostar inte så värst mycket.

Annars är det om du skjutit någon slang, något som spruckit kanske? En snabb översyn skulle kanske vara något då.

Kan vara spjället, de är ju lite sisådär, men de brukar heller inte bara ge upp utan förvarning direkt...

Du kan kika på wastegaten som pergrein nämnde. Dra i stången och känn om den glider eller ifall det kärvat fast.

Kanske har motorn gått in i limp-home, för den går konstant slött va? Kan ha varit något temporärt som utlöst det, blir lite svårare att hitta felet då men limp-home åtgärdas ju med att nolla koderna i alla fall, då borde det stå vad som hände.
av s60t501
bensinskalle,varför har du för dig att spjället är "sisådär".sluta o svamla,från -02 kom Bosch spjällen som är bättre "spagettispjällen"
Användarvisningsbild
av Loppan78
s60t501 skrev:bensinskalle,varför har du för dig att spjället är "sisådär".sluta o svamla,från -02 kom Bosch spjällen som är bättre "spagettispjällen"
Har du mensen eller?
Tycker du kan använda en lite trevligare ton i ditt inlägg.
av s60t501
ok,sorry..men det gissas och tror här,ja inte här bara ,men värst är det på Garaget.org..har hållit på med bilar i 40 år så en del har man lärt sig
Användarvisningsbild
av Loppan78
s60t501 skrev:ok,sorry..men det gissas och tror här,ja inte här bara ,men värst är det på Garaget.org..har hållit på med bilar i 40 år så en del har man lärt sig
Har du hållit på med bilar i 40 år så borde du även vara så pass gammal att du vet hur man uppför sig vuxet. ;-)
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]