Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikko
På min V70N -00 skramlar det om framdörrarna också. Jag har upptäckt att om man trycker på "stäng-knappen" för fönsterhissarna till framdörrarna så försvinner ljudet för ett tag i alla fall. :roll:
Användarvisningsbild
av hemglass
jo , på min -02 har jag vid ett par tillfällen haft något missljud i förardörren, men gjort som Mikko, kört upp och ned fönsterhissen, så har det löst sig :lol:
av simpos
Min tidigare bil var en V70N -01 2.4 170 hk business med ljus interiör (oak) och jag håller med om att den var tystare än min nuvarande V70N MY06 2.4 140 men med mörkgrå interiör. Särskilt om solen får ligga på instrumentbrädan så knäpper det och knakar, däremot - om bilen stått i ett svalt garage några timmar så finns inte detta ljud där. Jag misstänker att den mörka plasten expanderar i värmen och att detta då innebär fler friktionsytor, men detta är bara min högst amatörmässiga slutsats...

F ö väntar jag fortfarande på åtgärd för vibrationsproblemet på växelspakens vajrar.
Användarvisningsbild
av flyvert
Kan bara hålla med...

Det knakar ofta till ifrån instrumentbrädans framkant när min bil (en V70 -04) rullar över ett större gupp, och det påminner mig om skoltiden då jag varje morgon åkte skolskjuts i en äldre "långmersa" me rattväxel... :lol: den knakade precis som min 30 år nyare bil.

Har för mig att jag i Vadis läst om att Volvo har en serviceåtgärd som går ut på att limma fast instrumentbrädan mot karossen för att eliminera oönskade rörelser.

Även växelspaken har vibrerat och det försökte Volvo fixa genom att bunta fast wiren på några ställen under bilen, men det fungerade inte så till slut bytte dom hela wiren vilket resulterade i att vibrationerna upphörde... dock glömde dom att sätta en bit i styrdatorn... vilket ledde till att backspärren la av... trodde inte mina öron när Volvo sa att mina problem att lägga i 5:ans växel efter wirebytet berodde på ett datafel... :D
(backspärren ser även till att man lättare hittar femman).
av Ugbugg
Ibland visar det sig att det man minst misstänker är det som orsakar oljud.

Hade oljud från passagerarsätet fram ibland, vid medelhöga farter och gupp. Lät som det kom inifrån instrumentpanelen. Visade sig vara brandsläckaren som orsakade detta (ligger fastspänd under sätet). Var bara att lossa på spännbandet, rotera släckaren 90 grader och spänna fast den igen. Oljudet borta. :roll:
Användarvisningsbild
av Wolfman
Åkte omkring med en V70 2,5T i ett halvår gnekade som en gammal cykel tills någon sa åt mig smörj samtliga dörrlås så blir det tyst och tyst blev det otroligt skönt. Var väl plasten i låsmekanismen som gnekade blev i alla fall total tystnad av lite fett i samtliga låsmekanismer.
av Funatic
Hej! Plockade du isär dörrsidorna eller smorde du från utsidan?
Min V70 T5 -00 gnisslar och gnekar så man tror bilen ska gå av ibland... :lol:

Wolfman skrev:Åkte omkring med en V70 2,5T i ett halvår gnekade som en gammal cykel tills någon sa åt mig smörj samtliga dörrlås så blir det tyst och tyst blev det otroligt skönt. Var väl plasten i låsmekanismen som gnekade blev i alla fall total tystnad av lite fett i samtliga låsmekanismer.
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]