Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KALL3
Hej! Hoppas jag posta ämnet rätt nu? ??:-/

Jag har en V70 år 2001 2.4L Bensinarfe som det är lite problem med.

När jag ska starta den ibland, säg var 10-20 gång. Då startar den går upp till 1200 varv sen går den ner till 500 ca upp och sen dör. Jag tycker han bluddrar lite då eller så är det för att motorn får jobba då han går ner på 500 varm och det blir trögt?! Detta sker alltid vid kallstart. I börjar räckte det att starta igen så gick den den skit bra sen. Men med tiden när detta skett så har den blivit mer svårstartad. Nu sist så fick jag starta om den ca 20 gånger innan jag kunde köra iväg. Då pumpar jag med gasen håller gasen nere vid start o lite så för att tro att det gör någon skillnad. När jag väl kommer iväg får jag hålla den på 3000 varv ca för att den inte ska dö och slira på kopplingen.

Så nu undrar jag då vad det kan vara som är fel?

Ny bytta saker är.

Ny främre lambasond.
Ny olja och oljefilter.
Nya tändstift.

Innan jag bytte något av detta så va den lika dan.
För att förtydliga så händer detta typ var 10-20 gång. Dom andra gångerna så startar han utan problem och går bra.

Mvh kalle
av KALL3
dieselmagnus skrev:Spjället kanske. Det beryktade gasspjället.
Okej. Men är det inte konstigt att det hänger sig bara ibland och när det väl hänger sig så gör det de i kanske 20 omstarts försök och sen därefter så går det igång varje gång ända tills nästa gång den gör likadant?!

Finns det ingen annan som har någon aning om vad det kan bero på?
Användarvisningsbild
av wissel
Varför bytte du din Lamda?
Har du Densosystemet eller Bosch ?
Om du har Denso har du då bytt till en Ny exakt likadan ?
Om du har Denso LMM vilken slutsiffror på den 30, 40, eller 41 ?
Har du 30 så är det ett ganska troligt att det spökar !
Svårt att GISSA då du inte har några Felkoder att ge......
:)
av KALL3
dieselmagnus skrev:Det är ett elektroniskt spjäll på dessa som inte fungerar så bra alla gånger. Sök på forumet det finns hundratals trådar om detta.
Okej men söker jag på "Elektroniskt spjäll" ?
av KALL3
wissel skrev:Varför bytte du din Lamda?
Har du Densosystemet eller Bosch ?
Om du har Denso har du då bytt till en Ny exakt likadan ?
Om du har Denso LMM vilken slutsiffror på den 30, 40, eller 41 ?
Har du 30 så är det ett ganska troligt att det spökar !
Svårt att GISSA då du inte har några Felkoder att ge......
:)
Det va en felkod som sa att lamda skulle bytas så då gjorde jag det och lampan slockna. Eller vi höll inne en knapp vi instrumentbrädan och vred på tädning. ni vet nog va jag menar. Men lampan har inte tänts efter så antar att det va rätt.

Det här med Densosystem eller bosch. Har det med lamdan att göra? Vart ser jag vilket system jag har?
Det finns inga felkoder eller lampor som lyser så mer vet jag inte. :(
Användarvisningsbild
av wissel
Bild
Läs på ovansidan på LMM (Luftmassemätaren) där ser du siffrorna och ev. DENSO.
På Gasspjället (ETM) får du ta till en spegel o titta UNDERsidan om det är ett Magneti Marelli spjäll ?
Färgen på den etiketten kan vara Vit eller Gul. Vit = Obra spjäll, Gul = Bytt till ett nytta spjäll. Något bättre spjäll.

Felkoder kan du inte läsa på det sättet som du beskriver. Dom koderna som kommer där ger inga såna " tips" som att Lamdan bör bytas eller så.
Felkodsläsare som du kopplar till OBD uttaget måste till. Vill du ha samtliga Felkoder dvs inte bara avgasrelaterade så måste det
till en PPC felkodsläsare alternativt VIDA + DICE som Volvoverkstäderna har och en del Forum medlemmar.
Så OM du har Denso o satt i något annar fabrikat så har du troligen problemet där.........helt enkelt en gång DENSO alltid DENSO.
Likaså med Gasspjället, en gång Magneti Marelli alltid Magneti Marelli. Har du Denso LMM så MÅSTE Lamdan vara DENSO.....shit happends..... :)
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]