Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AntonH
Jag har en V70 D5 från 2003 som gått 19 000 mil.

Automatväxellådan lever lite sitt eget liv så nu undrar jag om det finns någon här som verkligen kan dessa lådor som kan hjälpa mig.

Växellådan går bra kall. Efter 5-10 minuters körning brukar dock följande symptom uppstå.

Om man håller konstant hastighet i ca 40 kilometer i timmen, jag skulle tro att det är mellan tvåans och treans växel, så har lådan svårt att bestämma sig för vilken växel den vill köra på. Lådan hoppar mellan två växlar, alternativt ställer sig i ett neutralt läge mellan växlarna och frikopplar. Vi lite hörgre varvtal smäller sedan nästa växel i.

Samma sak kan ibland uppstå i högre hastigheter.

Symptomen visar sig dock sällan eller aldrig om man trampar plattan i botten. Men det är inte speciellt trevligt att dra fullgas vid innerstadskörning.

Lådan går utmärkt vid vanlig landsvägskörning i höga hastigheter.

Jag var på en växellådsfirma i Stenungssund som gissade att det var ventilstyrningen på lådan som havererat. De ville ha 12 000 för ett byte, men kunde förstås inte garantera felet förrän de rivit ned lådan. I värsta fall kan det bli tal om totalrenovering för runt 30 000.

Då problemet inte finns när lådan är kall, kan det ha något med oljan att göra.

Växellådsoljan är nyligen bytt och lådan sköljdes då också.

Finns det något rengöringsmedel jag kan hälla i lådan för att eventuellt rengöra ventilhuset utan att plocka isär bilen.

Någon som kan det här?

MVH

/Anton
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
När oljan byttes så nollades oljekvalitetsgivaren? Har du den nyaste programmet för lådan inprogrammerat. Har samma bil/låda som du men mina problem var att vid motorbroms ex innan rondell kunde lådan skicka i nästa växel med en smäll/hugg. Efter nytt prog är detta borta. Har du lyfta av minuspolen på batteriet i en stund och sedan givit dig ut och kört. Du nollställer adaptionen då. Detta är de billigaste man kan göra innan rivning.
Användarvisningsbild
av Loppan78
dieselmagnus skrev:...Har du lyfta av minuspolen på batteriet i en stund och sedan givit dig ut och kört. Du nollställer adaptionen då. Detta är de billigaste man kan göra innan rivning.
Lådans adaption nollställs inte av att man gör bilen strömlös!
Loppan78 skrev:
dieselmagnus skrev:...Har du lyfta av minuspolen på batteriet i en stund och sedan givit dig ut och kört. Du nollställer adaptionen då. Detta är de billigaste man kan göra innan rivning.
Lådans adaption nollställs inte av att man gör bilen strömlös!
TS behöver åka till Volvo för att nollställa :)
Användarvisningsbild
av Loppan78
Jo det är riktigt men jag är mycket tveksam till att det hjälper i detta fallet. Det är ytterst sällan man behöver nolla den och efter man gjort det så ska bilen köras i ett visst "inkörningsmönster" i några körcykler. Nolla adaptionen till lådan är inget man ska göra om man inte vet vad man håller på med.

Det är t.ex många som tror att adaptionen skall nollas efter oljebyte i automaten men det ska den inte. Den enda som ska nollas är oljeräknaren men den har ju inget direkt att göra med lådans funktion eller hur den presterar.
Senast redigerad av 1 Loppan78, redigerad totalt 0 gånger.
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]