Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RIST11
Har ett mycket märkligt fel på min bil, som är en V70R -05 som har rullat ca 16000 mil.
Vid långkörning (dvs sträckkörning mer än 40 mil) så får jag bensinslut trots att det finns mer än 30 liter kvar i tanken, detta sker vid varje långkörning. Det räcker att stå still med motorn avstängd i några minuter så går det att starta igen och köra vidare men det går inte ge fullgas, beter sig då precis som den inte får tillräckligt med bränsle.
Felkoden säger att det är lågt bränsletryck men bränslepump, bränslefilter och bränsletrycksgivare är bytt till nytt.
Detta inträffar aldrig vid småkörningar förutom när det finns mindre än 10 liter kvar, då kan den också bete sig vid fullgas som att den får för lite bränsle.

Vore intressant att höra om någon annan har varit med om något liknande eller om någon kan ha en teori om vad det kan bero på.

Mycket tacksam för svar.
av llesrof
Hm... har inte dessa bilar dubbla tankar med en pump som pumpar soppan mellan dem? Tanken ligger på båda sidorna om kardantunneln. Kan problemet ha något med pumpen att göra, typ att den lägger av och kommer igen efter en omstart?
av RIST11
Det där med dubbla tankar kan vara en möjlig orsak. Fast underifrån så ser jag bara en tank, men den kan ju vara uppdelad i två halvor invändigt.
Är det då en pump som transporterar bränslet mellan halvorna? Vad skulle det vara för fördel med en sådan konstruktion?
av llesrof
Nja, dubbla tankar är det väl inte utan mer som du säger, den är uppdelat i två halvor. Lite dimmigt uttryckt av mig :D Den är delad på grund av kardantunneln sklle jah tro. Vet inte om det är unikt för AWD-modellerna, men din R har ju AWD. Jag skall inte ta gift på att det är så men jag vill bestämt minnas att jag läst ett par trådar om denna konstruktion. Testa sökfunktionen och sök på "sadeltank". Då hittade jag ett par trådar om problem med att pumpa bränsle mellan tankarna.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Finns på alla V70. Har haft samma problem på min V70 D5. Den stannar när det är det är 1/4 kvar. Det händer väldigt sällan. Har hänt 3 ggr på 4 år. Det finns en ejektorpump som skall föra över soppa från ena tanken till den andra. Kan bli skit i denna så att den täpps igen och bilen får ingen soppa. Jag har nyligen haft inne min V70 för bränsletrycksproblem och då monterades tanken ned. Tankarmaturen var full med skit och tanken likaså. Var vatten och slamliknande partiklar. Antingen får du se till att tanka så att du har en välfylld tank eller demontera tanken. Du kan ju alltid ta upp tankarmaturen och kolla hur den ser ut. Om det är mycket skit eller så.
av RIST11
Ilesrof och Dieselmagnus stort tack för era svar. Äntligen har jag fått lite klarhet.
Det där ska jag kolla upp så fort jag kommer hem från semestern, så fram till dess är det bara att tanka oftare och se glad ut.
Ha det bra.
av llesrof
RIST11 skrev:Ilesrof och Dieselmagnus stort tack för era svar. Äntligen har jag fått lite klarhet.
Det där ska jag kolla upp så fort jag kommer hem från semestern, så fram till dess är det bara att tanka oftare och se glad ut.
Ha det bra.
Hoppas det löser sig :D
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]