Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chabby
Tack nja det e nog lödet chip! vart sitter ppcn annars? Nån som vet hur det var med garantin?
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
chabby skrev:Okey! var iaf ute och mätte nyss och så såg det ut.. först direkt när jag kom till bilen hade den 14.35v efter det starta jag bilen och då visa den 13.04>13.10v Sen slog jag på allt inne i bilen stolsvärme, fläkt, bakrute värmare, helljus(3st Extraljus 55w plus orginalarna) , dimljus, stereo. då vart det 11.95v och det e ju inte allt för bra... men då stog jag iofs på tomgången.. efter all denna mätning stängde jag av motorn och kolla då var det 12.01v Vad tror ni?
Din polspänning är inte bra.
Vad du mäter är vad generatorn laddar, och där har du i alla fall ett problem som måste åtgärdas.
Användarvisningsbild
av Svahn
Byt batteri! Troligen en cell som är dålig, åk till en firma som säljer batterier så dom får mäta upp ditt batteri. Med bra batteri och frosk generator skall spänningen vara över 14 volt.
Användarvisningsbild
av Svahn
FRISK generator skall det vara förståss...
av chabby
Jo jag förstog att det var någe fel med laddningen.. men frågan är om det går på garanti då bilen bara är 3år gammal?`och är det nån som vet hur det är med garanti och chippningen?
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Svahn skrev:Byt batteri! Troligen en cell som är dålig, åk till en firma som säljer batterier så dom får mäta upp ditt batteri. Med bra batteri och frosk generator skall spänningen vara över 14 volt.
Batteriets förmåga eller dåliga celler kan man urskilja med andra metoder.
Vad du mäter är polspänningen under laddning, och generatorn skall leverera en spänning runt 14 volt. Detta oavsett batteriets kondition.
av chabby
Har vart ute igen och mätit på bilen efter en lång körining på 14 mil denna gång mätte jag i motorrummet från plussen bakom säkringshållarn Då ladda den
14.10 -> 14.20 Och det är väll rätt bra? Då hade jag halvljus och lite stero på och fläkt.. Kanske är batterit ändå.. tycker den känns lite seg när man ska starta den! alltså att motorn går tungt som om det skulle vara dåligt me kräm i batterit?

Det här med att byta kol är det en Lång historia eller?

Hur var det med garantin?
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
chabby skrev:Har vart ute igen och mätit på bilen efter en lång körining på 14 mil denna gång mätte jag i motorrummet från plussen bakom säkringshållarn Då ladda den
14.10 -> 14.20 Och det är väll rätt bra? Då hade jag halvljus och lite stero på och fläkt.. Kanske är batterit ändå.. tycker den känns lite seg när man ska starta den! alltså att motorn går tungt som om det skulle vara dåligt me kräm i batterit?

Det här med att byta kol är det en Lång historia eller?

Hur var det med garantin?
Laddningen verkar ju fungera (vid mättillfället i alla fall)
Åk och få batteriet belastningstestat, många bensinmackar som säljer batterier klarar av det.
Jag hade samma problem med min S60 2,4t -01. Den gjorde det vid inbomsning vid t.ex rödljus. Åkte in på Volvo som inte fick fram någon felkod. Efter besöket kom felet tillbaks igen och efter lite fakta upptagande gjorde jag rent min LMM med CRC Air sensor clean. 41-CR2035 på mekonomen. kostar 99 spänn. Problemet löste sig för mig !!
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]