Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Har under ett längre tag haft ett irriterande missljud precis när jag startar motorn, men det försvinner över 1000 varv. Har lyckats lokalisera ljudet till remmen som är inkapslad till vänster om motorn, alltså den med ett svart plastskydd över..

När motorn blivit varm så blir den tyst.

Film finns:

Bilen har gått 19500 mil, och kamremmen är bytt vid 17000.

Vad tror ni att det kan vara?
Uppdatering! Motorn låter inte på tomgång när motorn är varm, men däremot så låter den över 1000 varv upp till ungefär 2300 varv, sen är det svårt att höra... Det visslar ljusare och ljusare allt eftersom varven ökar.
Förslag?
Nu har du ju lokaliserat ljudkällan till trakterna av kamremmen, kanske något lager till spännrullen som börjar bli dåligt. Då är det jävligt viktigt att du åtgärdar det pronto. Men om du inte hade sagt något om var det kom ifrån hade jag satsat mina slantar på att det var turbon som viner och att du kunde fortsätta köra med gott samvete.

Dock hör jag inget missljud från din film, bara normalt tickande från spridarna.
Okej, men borde inte det rassla ifall lagrena är dåliga? Det påstår iaf min servicetekniker..
Han kunde inte hitta något fel ännu, skulle låta motorn kyla av sig lite...
Men du har ingen annan möjlig gissning?
Nu så!
Har varit hos Volvo Tuve idag och låtit 2 tekniker kolla på det. Enligt de så är det inget att oroa sig för, möjligtvis att något utav hjulen som börjar bli dåligt, men det var inget allvarligt sa dem iaf.
Underbar lättnad...
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]