Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Isildur skrev:
oldtimersmc skrev:När du sen skall lufta så köper du en av B-temas eminenta oljekannor, den med en genomskinlig slang på klipp av pipen och fyll kannan med bromsolja pumpa fram olja så att den transparanta slangen visar att du har luftfritt i "oljekanpumpen" trä på slangen på luftnippeln och öppna nippeln efter att du har startat bilen pumpa tills du inte ser några luftbubblor i bromsvättskebehållaren (du kan få suga ur lite bromsvättska i bland ur behållaren) AKTA LACKEN.

Jag brukar använda mig av denna metod då jag luftar pga det ibland varit ett elände att få ut all luft ur sys vid "normal" luftning.
mycket bra och noggrann beskrivning på att lufta bromsarna. Men det verkar som man måste vara två om det när man gör det med oljekannan också då man inte ser behållaren medans man pumpar i kannan. eller?

Alltid bra att vara två men det brukar inte vara så svårt att pumpa kannan och ha koll på påfyllningsburken.
Har testat många metoder ex trycksättning, vacumpump är bra men det har nästan ingen och kannan funkar når man går bet bed gängse metoder är min erfarenhet iaf.
av Isildur
oldtimersmc skrev: Alltid bra att vara två men det brukar inte vara så svårt att pumpa kannan och ha koll på påfyllningsburken.
Har testat många metoder ex trycksättning, vacumpump är bra men det har nästan ingen och kannan funkar når man går bet bed gängse metoder är min erfarenhet iaf.

Ja det blir nog bäst o va 2 om det. Men om man är själv om det kan man väl pausa med pumpandet ifall man behöver suga ur behållaren om det skulle behövas.

Förresten ratten skakar lite smått när jag kommer upp i 120km/h. Kan det bero på balanseringen på däcken eller vad är troligast. Har nyss byttat till sommardäck
Användarvisningsbild
av Vojje
Isildur skrev: Förresten ratten skakar lite smått när jag kommer upp i 120km/h. Kan det bero på balanseringen på däcken eller vad är troligast. Har nyss byttat till sommardäck
Balanseringen är första åtgärd att kolla, men däck-obalans brukar visa sig redan vid betydligt lägre hastigheter.
Är däcken snedslitna, gamla?
En billig, men effektiv åtgärd, kan vara att flytta fram däcken bak ( och flytta bak däcken fram ).
av oldtimersmc
Isildur skrev:
oldtimersmc skrev: Alltid bra att vara två men det brukar inte vara så svårt att pumpa kannan och ha koll på påfyllningsburken.

Ja det blir nog bäst o va 2 om det. Men om man är själv om det kan man väl pausa med pumpandet ifall man behöver suga ur behållaren om det skulle behövas.

Förresten ratten skakar lite smått när jag kommer upp i 120km/h. Kan det bero på balanseringen på däcken eller vad är troligast. Har nyss byttat till sommardäck

I första hand så är det obalans i däcken men det kan vara många andra faktrorer ex stötdämpare allmänt glapp i framvagn och ett fenomen som är vanligt är att insidan av fälgarna är fulla med sit dvs grus mm men då rycker det inte i ratten men obalans blir det ( hade gott och väl en liter grus mm i mina vinterfälgar när jag skiftade för ett tag sedan.
Testa Voijes tipps och blir det bättre så skall du nogsamt kolla vilka däck som har bäst mönsterdjup dessa SKALL sitta bak! Är det så att de sitter fram så skall du köpa nya och sätta dem bak, detta är oomkullrunkeligt.
Användarvisningsbild
av johnnype
oldtimersmc skrev:så skall du nogsamt kolla vilka däck som har bäst mönsterdjup dessa SKALL sitta bak! Är det så att de sitter fram så skall du köpa nya och sätta dem bak, detta är oomkullrunkeligt.
Varför? Detta hamnade ju helt OT! tror det finns flera trådar innan där man debaterat många spaltmeter om bästa däck fram eller bak.. behöver vi en till? Jag kör bästa däcken fram och det är helt aboslut den mest perfekta lösningen av alla lösningar som går att lösa (<- ironisk?)
av Isildur
Fick på ett nytt ok, köpte den inne på toyota till ett schysst pris och monteringen gick som en dans (första gången jag byttar ok) Tack för alla tips o råd :D :D :D

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]