Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag pratat med en Volvo/Bilia-verkstad.

De tyckte också att det var konstigt att man hade bytt alla tändspolarna.
Det kommer bli en intressant diskussion när jag hämtar bilen idag. :evil:

-Frågade också om problemen kunde härledas till servicen som gjordes och svaret är ett försiktigt ja.
De sa att om man inte kontrollerat kamdrevet, att det är glappt osv, kan man få problem med misständningar. Likaså om man har råkat komma åt det vid kamremsbytet och inte dragit tillbaka det till rätt position.

Jag tror det var så han sa, hade tyvärr ingen möjlighet att anteckna och är ju som sagt novis..
Har aldrig varit med eller hört att man kontrollerar kamdrevet pga misständningar :shock: misständningar beror till 99% av fallen trasiga stift, tändspolar (rotor, fördelare och tändkablar på äldre bilar)
Användarvisningsbild
av Magnus308
Vaxholmaren skrev:Nu har jag pratat med en Volvo/Bilia-verkstad.

De tyckte också att det var konstigt att man hade bytt alla tändspolarna.
Det kommer bli en intressant diskussion när jag hämtar bilen idag. :evil:
Berätta nu, Vad sa dom?
Hade du godkänt att dom skulle byta samtliga tändspolar när du pratade med dom? Om inte hade jag tvärvägrat att betala räkningen då dom inte får byta ut något utan ditt medgivande. Tycker även att du ska kräva att få tillbaka dom gamla i vilket fall som helst. Vad jag vet är det inget utbytessystem, utan att dom kan i sin tur sälja dom som begagnade. Bättre att du tar hem dom och kollar vilken/vilka som är sönder och behåller dom andra.
av Syndfull
Jag hade samma probs på min -01 för några år sedan men där gick dom på löpande band med några veckors mellanrum o enl Bilia så trodde dom att jag tankat dålig bensin, typ bottensatsen i pumptanken då annars tändspolarna i stort ska hålla bilen ut - fast å andra sidan hade jag ju tankat ett antal gånger under tiden - men när jag bytt 4 st så vissnade jag o bytte bil - de fick fram vilken spole som lagt av via diagonsen annars går det att kolla precis som tidigare inlägg skrev d.v.s. man provar en o en + busenkelt att byta - Det var förbannat dyrt att låta Bilia göra det men har man kostym o.s.v. så väljer man enkla vägen även om det svider - till slut började de tycka synd om mej o jag fick hyfsad rabatt...
Användarvisningsbild
av Kaxe
Har fått byta 4 st nu på en period om 7 månader........ få se hur länge det dröjer innan den sista kommer.
Berätta nu, Vad sa dom?
Jo, jag hade tydligen gett mitt medgivande. Hrm. Jag orkade faktiskt inte tjafsa. Hungriga griniga barn stod brevid mig också..

Jag fick utdrag från bilens dator på papper och där stod: "Tändning intermitent" på 2 cylindrar ( eller nått liknande ) Det stod inget om vilken cylinder.
De sa också att det är bättre att byta alla på en gång när man ändå håller på.
Har fått byta 4 st nu på en period om 7 månader........ få se hur länge det dröjer innan den sista kommer.
Jag hade samma probs på min -01 för några år sedan men där gick dom på löpande band med några veckors mellanrum o enl Bilia så trodde dom att jag tankat dålig bensin, typ bottensatsen i pumptanken då annars tändspolarna i stort ska hålla bilen ut - fast å andra sidan hade jag ju tankat ett antal gånger under tiden - men när jag bytt 4 st så vissnade jag o bytte bil - de fick fram vilken spole som lagt av via diagonsen annars går det att kolla precis som tidigare inlägg skrev d.v.s. man provar en o en + busenkelt att byta - Det var förbannat dyrt att låta Bilia göra det men har man kostym o.s.v. så väljer man enkla vägen även om det svider - till slut började de tycka synd om mej o jag fick hyfsad rabatt...
Kanske bra att de bytte alla då..

-Frågade också om det verkligen inte kunde ha nånting med servicen som gjordes att göra ( som är huvudfrågan i den här tråden ), de sa då: "bara om dem bytte stift och råkade komma åt nått." Dah! Jag sa ju 3 gånger att den precis servats med kamrem, olja, filter och stift.

Pratade med den andra verkstaden som gjorde servicen och enligt dem så är de helt oskyldiga. De sa att jag minsann inte ens hade kunnat köra från verkstaden med trasiga tändspolar. Men visst kan man väl det?

Well, jag orkar inte bråka mer nu i alla fall. Har inte tid eller energi för det. Huvudsaken är att bilen går nu, dock med ett liiitet gnisslande ljud från motorn på tomgång som inte fanns förrut. ?:-/

-Vi pratade också om det konstiga ljudet http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=77269
De sa att det kunde vara fjäderbenslagringen.. Men det får jag ta i den tråden.

Tack alla för era råd och synpunkter!

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]