Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perc skrev:
llesrof skrev:Försvinner inte det i den bakre differentialen?
Nej, tyvärr inte. Hastighetsskillnaden åker vidare ut i kardanaxeln och försvinner i det här fallet i den slirande viscokopplingen.

Det är otroligt svårt att förklara hur en diff funkar i text. Själv lärde jag mig i barndomen med hjälp av technic-lego, det var mycket enklare när man fick pilla själv.

En differential funkar på så vis att kardanaxelns hastighet håller ett medeltal av dom båda andra hjulen. Har du 100rpm på båda hjulen har du 100rpm även på kardan. Om ena hjulets hastighet sjunker till 90 rpm och det andra fortsättningsvis håller 100rpm har du 95rpm på kardan.

Kraftigt förenklat förstås eftersom det finns utväxling i diffen som gör att kardan snurrar snabbare än drivaxlarna, men det är en bisak. Ignorerar man det och tänker "100 rpm" så blir det enklare att föreställa sig.

Sen vet jag inte om en lite påliggande broms gör bu eller bä för rotationshastigheter och viscokoppling, men det lönar ju sig att vara försiktig med en AWD-bil.
Tack för lektionen! :)

Och som ni kan läsa har jag kört så lite som möjligt med bilen sen jag upptäckte problemet, så även om risken skulle finnas att AWD-systemet på nåt vis kan ta skada så borde det rimligen inte gjort det nu. Men som du skriver, det är nog klokast att vara lite extra varsam.

Ska ta tag i det där imorrn så jag får återkomma med rapport om hur jävliga bromsarna ser ut :)

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]