Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tbar
Hej,

På servicen senast anmärkte de på bromsskivor och backar bak. Jag köpte orginal på Volvo, skivor, backar samt handbromsbackar och bytte.
Nu har handbromsen börjat skrika som en stucken gris när man drar åt vid långsam körning. Jag lade på kopparpasta på kontaktyrona mellan sköld och backar och har gjort det igen men det hjälper inte. Vad har jag missat?

Vet någon var skriket kan koma ifrån?

Tack på förhand.
av Provocative
Prova att använda handbromsen när bilen står still. Det är så tanken med en handbroms är.
Visserligen körde min farsa med enbart handbroms i några månader när hans bromscylinder var paj på en Honda.
Så mitt råd är att bromsa med foten under färd o handbromsen när bilen står still.
av tbar
Hehehe :)
Jag funderade på om jag skulle kommentera detta i mitt inlägg eftersom det var upplagt för roliga kommentarer... men det bjuder jag på.

Självklart använder jag inte handbromsen som färdbroms - om det nu behöver förtydligas.

Dock kvarstår frågan.

Tack på förhand.
av lennart lundberg
Hej Tbar!

Handbromsen har till huvuduppgift att användas som, parkeringsbroms. :wink:
Trumbromsar som färdbroms brukar inte skrika vid inbromsning så som skivbromsar ibland. :shock:
Därför så har med all säkerhet inte denna fråga uppkommit tidigare, skrikande handbroms. :?:
Tro inte att du brukar använda den som färdbrom utan endast prövat den som färdbroms efter bytet av bromsar. :lol:
Har inte något annat bra svar på din fråga ”skriker som en stucken gris”. :D
Ta nu svaret på rätt sätt, annars så blir det en långbänk av denna fråga. :)

Hade
Lennart
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Något är ju felmonterat helt enkelt

Man ska kunna använda handbromsen i farten. Dels för att slita in den lite, och så ska den ju fungera som nödbroms om färdbromsen packar ihop.

Skriker det brukar det bero på vibrationer. Har du satt alla 8 fjädrarna rätt? Monterat beläggen åt rätt håll? Sitter pressmekanismen åt rätt håll? Är pressmekanismen smord ordentligt? Kan fortsätta såhär ett tag men det känns inte lönt. Det är nog bara du som kan lösa problemet genom att åter skruva isär och se om du kan hitta något...
av Volvokarl
lennart lundberg skrev:Hej Tbar!

Handbromsen har till huvuduppgift att användas som, parkeringsbroms. :wink:
Trumbromsar som färdbroms brukar inte skrika vid inbromsning så som skivbromsar ibland. :shock:
Därför så har med all säkerhet inte denna fråga uppkommit tidigare, skrikande handbroms. :?:
Tro inte att du brukar använda den som färdbrom utan endast prövat den som färdbroms efter bytet av bromsar. :lol:
Har inte något annat bra svar på din fråga ”skriker som en stucken gris”. :D
Ta nu svaret på rätt sätt, annars så blir det en långbänk av denna fråga. :)

Hade
Lennart
S 80 ? Var inte du en trogen 960 kille ? Tänk den tiden när du gjorde en U sväng med den mäktiga 960 :in lite gas o ett lätt däckskrik från innerhjulet. I backspegeln såg du en S 80 tvärs över gatan som försökt sig på samma manöver :mrgreen:
av lennart lundberg
Hej Volvokarl!

Det var nog inte jag som såg en S80 tvärs över gatan vid en U-sväng, minnet kan svikta.
Trogen ägare av Volvo 960 -96:a var jag från år 2001 till 2010.
Roligt att du uppmärksammad att jag har haft en 960 med allt och lite till.
Den bästa bil jag har haft i mitt tycke av relativt modnära bilar på den tiden.
Bakhjuldrift och diffspärr som passad mig perfekt vid vintertid, inga otrevliga överraskningar (halkintermeson vintertid).
Lagom mycket elektronik som kan spöka på ett eller annat sätt.
Tyvärr så började rosten visa sig på bilen.
För att återgå till TS.
Hur har det gått med din fråga.
Kanske har du lagt problemet åt sidan. Om det är så, så kan du med all säkerhet glömma problemet. Ett problem som inte uppkommer vid normal användig av parkeringsbromsen.

Lennart

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]