Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
tracer skrev:Vad jag vet så är väl motorhuven på V70N gjord av plats eller?
nä i aluminium, som nån skrev längre upp
Användarvisningsbild
av G-kraft
som sagt...en gång rost alltid rost....tyvärr så tror jag att det finns ingen good will garanti längre på den....men skulle jag köpt den bilen då hade jag gjort det om de bytt hela motorhuven....

kanske inte uppstår rost nu , men kanske om ca 2 år....
jag hade hoppat över den......men det är jag det.....
av Daddan
Jag har letat efter "rätt objekt" sedan i somras då jag fick gamla bettan (Opel Vectra) inlöst av motpartens försäkringsbolag. Det var Volvia som var motpartens bolag ;o) Orkar snart inte leta mer. Jag har V70 automat och minst 2,4T som krav och det är inte lätt att hitta en fin bil med bra pris och inte allt för många mil.

Denna aktuella bil har som tidigare nämnts aluminiumhuv så rost kan det inte vara. Inget direkt att anmärka på förutom typ tre dörruppslag. Inuti var klädsel och interiör som ny, något jag finner MYCKET ovanligt efter att ha tittat på ett tiotal. Sen att nästan all utrustning finns gör det ännu mer ovanligt.

Bara försäljaren hör av sig snart så... Bilhandlare är sega!

/David
av McDonald
tracer skrev:Vad jag vet så är väl motorhuven på V70N gjord av plats eller?
Som flertalet säger, den är i aluminium. Bakluckan däremot är i plast.

Det som händer med aluminium är att det vitrostar... händer redan på plåtarna hos oss i produktion emellanåt.
Skillnaden mot rost på vanlig plåt och aluminium är att på aluminium får man bort det enkelt till 100%.
Man bara tvättar bort med en enkel syra... citronsyra exempelvis. Och den kommer garanterat inte tillbaka.
Vad som hänt trådskaparns huv är att ett stenskott spräckt lacken och vatten krupit in inunder med vitrost som följd. Nedslipning och tvätt med syra och riktig lack på det så kommer vitrosten inte tillbaka.

M
av Daddan
Det var detta svar som jag funderade på. Är själv inget "plåtis" utan jag har en kontakt som kan lacka till ett bra pris. Men då vill man ju inte att det ska komma tillbaka.

/David
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]