CANBus skrev:du lossar fortfarande inte på några skruvar utan lyfter i tråget med en domkraft till önskad höjd, så du får bort bultarna till länkarmen.
Jag har hört både och nu så jag köpte en rep.bok där står det enl. nedan.
blir man osäker eller?
Förkortat ur bok
styrarm länkarm bärarm många namn på samma sak
1.Lossa relevant hjul och hissa upp framvagn, ta bort motorns undre skyddskåpa.
2.Skruva loss muttern som håller fast kulledschucken i styrarmen. Håll emot muttern med en torxbit och använd ett stag för att bända ner armen över änden på kulledschucken.
Vänster styrarm
3.Skruva loss de två inre fästskruvarna, ta bort skruvarna och armen från bilen. Obs nya skruvar behövs vid monteringen.
Höger styrarm
4.För att kunna ta bort skruvarna mellan styrarmen ock kryssrambalken måste motorn höjas upp cirka 25mm. Lyft upp plastkåpan ovanpå motorn rakt upp från fästena.
5.Skruva loss skruvarna som håller fast motorns tvärbalk i fästbyglarna på fjädertornen.
6.Placera en domkraft under motorsumpen med skydd på.
7.Skruva loss skruvarna som håller fast det högra motorfästet i motorblocket.
8.Skruva loss skruvarna/muttrarna som håller fast motorns främre styrstag och den bakre fästklossen i kryssrambalken.
9.Hissa domkraften så att motorn lyfts cirka 25mm och du kommer åt styrarmens inre skruvar. Ta bort skruvarna och armen från bilen. Obs nya skruvar behövs vid monteringen.
Montering
10.Sätt armen i dess fästen och sätt i de nya skruvarna och muttrarna. Dra åt främre skruv till 65 Nm vinkeldrag sedan ytterligare 90grader. Bakre skruv till 105Nm vinkeldrag sedan ytterligare 90grader.
11.Sätt i kulledschucken i styrarmen och dra åt den nya muttern till 50 Nm vinkeldrag
Sedan 35grader.
12. Återstående montering sker i omvänd ordningsföljd mot demonteringen.