Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Nu när jag hade handskfacket demonterat för kupéfläktbyte märkte jag att det är lätt att komma åt och byta dom tre spjällmotorer som finns där bakom. En av dem för ett himla liv och nu såg jag vilken det var också.

Tyvärr var jag inte så klok så jag tog en bild men det är den som har en stor vit plastgrej bakom sig, som rör på sig då motorn går.

Jag är relativt säker på att det är växellådan inuti som låter illa eftersom missljudet har karaktären av kugghjul som snurrar snabbt och slirar lite eller tar i någonstans. Såg inga yttre delar som skulle kunna framkalla det ljudet och jag har för mig att utgående axel på dessa motorer snurrar typ ett halvt varv i sekunden. Verkar dock inte som om den slirade eftersom allt rörde på sig som det skulle precis i takt med missljudet.

Frågan är då förstås, kan man byta denna utan hjälp från märkesverkstan med kalibrering och dylikt efteråt?
Användarvisningsbild
av ateist75
bytte motorn som styr värmen på förarsidan för ett tag sen, det går att göra själv men det är trångt som fan och arbetsställningen är minst sagt akrobatisk. Kan tänka mig att det är lättare på passagerarsidan, man slipper ju iaf. pedalstället. Jag kalibrerade motorn själv med en kina kopia av Dice och Vida. Har man inte detta hjälpmedel så måste du nog åka till Volvo för hjälp.
Lycka till!

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]