Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nilsson
Tjena!
Lämnade in bilen för missljud (lät som lager till servopump eller dyl). När jag startade bilen gick den i 30knyck på en raksträcka. Sensorn till gaspedalen hade bränt. Köpte ny sådan, sedan när jag plockade ut bilen skar ac-kompressorn precis utanför verkstan, beställde en ny. Stod på sidan "ersätter ac-komp med följande serienummer". Jackpott! Hittade en med numret på den skurna.. Men den passade inte för fem öre, då sidan inte anger serienummer utan vilken olja som skall vara i kompressorn. Stor eloge till vparts som gjorde allt de kunde för att hjälpa till när de insett sitt fel.

Nåväl, fick tag i en från skroten som gått strax över 100mil. När jag hämtade den idag tändes abs-lampan, vi felsökte och nollade koden dock kom den tillbaka direkt.

Månaden innan bromsskivor, belägg, tändsstift, olja + div filter, så fattig som en kyrkråtta. Har hört att sensorn går förbi bagaget och fram under sätet till stolen eller liknande. Bilen ska bes nu i Maj (stått på verkstan i månader med alla följdfel, fel saker osv) så innan jag köper ny sensor och betalar för att få den bytt vill jag först spraya med kontaktspray och borsta kontakerna och be en bön.

Så snälla Ni rullande folk, om ngn kan beskriva eller ännu bättre hitta bild hur det är draget så jag kan försöka själv först vore jag evigt tacksam!

Mvh Nilsson
Senast redigerad av 1 Nilsson, redigerad totalt 0 gånger.
Tar du loss däcket så går en kabel ner bakom bromsskivan. Där sitter absgivaren. Med en skruv.
Har du 'otur' kan det va abskransen.
Jag har aldrig bytt givare eller krans ibak.
Men ifram. Det borde va samma princip. Hoppas det hjälper något.
Kontakten sitter iaf på v70 97-00 under golvet till lastytrymmet, mellan trägolvet och karossen (kommer upp mellan golvet och tanken) och på den modellen så är de parmonterade bak har ej varit med om att de har pajjat på en v70N så jag har inte haft anledning att kolla.
Sensorn sitter vid hjulnavet bak kransen bak brukar inte vara så rostig men den kan vara skitig så av med bromsskivorna och inspektera, gör rent mm ( då ser du tydligt sensorerna) kan sitta duktigt fastrostade.
Jonas_latt skrev:Tar du loss däcket så går en kabel ner bakom bromsskivan. Där sitter absgivaren. Med en skruv.
Har du 'otur' kan det va abskransen.
Jag har aldrig bytt givare eller krans ibak.
Men ifram. Det borde va samma princip. Hoppas det hjälper något.

Kransen fram och bak är en enorm skillnad, bak sitter den skyddad.
Användarvisningsbild
av hollan
bak har du ingen krans! på hullagerts baksida har du en magent som sitter inbyggd i huben
kabeln kommer upp under baksätet lyft på sitsen och mattan

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]