Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker du gjorde en bra affär. Bra pris på bilen du köpte, och bra betalt för inbytesbilen.

Jag själv köpte mig i slutet på februari en Volvo V70 2,4 D Kinetic 06:a med automat och 17100 mil på mätaren. Den gav jag 108 000 kr för hos en Volvohandlare. Då vi behöver två bilar i hushållet, frågade jag vad de ville bjuda på min välservade och fina Volvo V70 Classic 00:a , 140 hk och automat med 24 000 mil på mätaren. Svaret var 18 000 kr! Ett hån! Jag valde då att sälja min fina Volvo 945 S 2,3 95:a med 29 300 mil på mätaren. Denna fick jag 16 000 kr för privat. Så nu har vi två stycken V70 i hushållet, dock olika generationer.

Innan jag slog till på min V70 2,4 D 06:a, kollade jag av vad de stod i hos bilhandlare, och det var 105 000 kr till 120 000 kr med samma utrustning och mil. Min bil har varit tjänstebil, med en förare hela tiden och den har förutom Kinetic, geartronic automatlåda, el-stol förarsida med minne och integrerad telefon samt en komplett ifylld servicebok där service är gjord av samma mekaniker hela tiden sedan ny. Pratade med mekanikern innan, och han hade bara gott att säga om bilen. Han kommer att få fortsätta serva bilen.

Så här i efterhand kan jag bara konstatera att jag gjort en för mig bra affär.

Mvh Ronnie
RonniePersson skrev:Tycker du gjorde en bra affär. Bra pris på bilen du köpte, och bra betalt för inbytesbilen.

Jag själv köpte mig i slutet på februari en Volvo V70 2,4 D Kinetic 06:a med automat och 17100 mil på mätaren. Den gav jag 108 000 kr för hos en Volvohandlare. Då vi behöver två bilar i hushållet, frågade jag vad de ville bjuda på min välservade och fina Volvo V70 Classic 00:a , 140 hk och automat med 24 000 mil på mätaren. Svaret var 18 000 kr! Ett hån! Jag valde då att sälja min fina Volvo 945 S 2,3 95:a med 29 300 mil på mätaren. Denna fick jag 16 000 kr för privat. Så nu har vi två stycken V70 i hushållet, dock olika generationer.

Innan jag slog till på min V70 2,4 D 06:a, kollade jag av vad de stod i hos bilhandlare, och det var 105 000 kr till 120 000 kr med samma utrustning och mil. Min bil har varit tjänstebil, med en förare hela tiden och den har förutom Kinetic, geartronic automatlåda, el-stol förarsida med minne och integrerad telefon samt en komplett ifylld servicebok där service är gjord av samma mekaniker hela tiden sedan ny. Pratade med mekanikern innan, och han hade bara gott att säga om bilen. Han kommer att få fortsätta serva bilen.

Så här i efterhand kan jag bara konstatera att jag gjort en för mig bra affär.

Mvh Ronnie
Tack Ronnie, det känns skönt att höra.

Själv kollade jag upp runt flera bilhandlare och det sämsta jag har fått för min gamla bil var 25000kr.

Jag känner mig nöjd, bilen jag har nu har som sagt rullat 20000 mil men det är ju en Volvo som är välservad och välskött :-)-)
Vojje skrev:
Mikael G skrev:Säkert psykologi från säljaren då det i slutändan är ett nollsummespel.
Typiskt för ett nollsummespel är att det endast kan finnas en vinnare (försäljaren) om det finns en förlorare (köparen) :(
Nja i ett nollsummespel så finns det ingen vinnare utan det ena tar ut det andra så...

I en bilaffär mellan en vanlig bilkund och en etablerad bilförsäljare så finns det bara en vinnare och det är säljaren, i annat fall så lär bilfirman snart bita i gräset.

Någon skall betala för lokalerna uppvärmningen garantierna försäljarens lön ekonomens dito mm mm mm
Och denne någon är du dvs köparen.
Men vad du köper är trygghet och tid och det har sitt pris.
oldtimersmc skrev:
Vojje skrev:
Mikael G skrev:Säkert psykologi från säljaren då det i slutändan är ett nollsummespel.
Typiskt för ett nollsummespel är att det endast kan finnas en vinnare (försäljaren) om det finns en förlorare (köparen) :(
Nja i ett nollsummespel så finns det ingen vinnare utan det ena tar ut det andra så...

I en bilaffär mellan en vanlig bilkund och en etablerad bilförsäljare så finns det bara en vinnare och det är säljaren, i annat fall så lär bilfirman snart bita i gräset.

Någon skall betala för lokalerna uppvärmningen garantierna försäljarens lön ekonomens dito mm mm mm
Och denne någon är du dvs köparen.
Men vad du köper är trygghet och tid och det har sitt pris.
Nu är det väldigt off topic.

Nollsummespelet i mitt resonnemang gick ju ut på att säljaren får gissningsvis lika många pengar i handen om han säljer en bil dyrt och byter in en annan dyrt som om hand säljer en bil billigt och byter in en billigt. Att kunden alltid får pröjsa i slutändan trodde jag var underförstått.

Vill du diskutera vidare skicka ett pm då det inte har med tråden att göra.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]