Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dicer
Jag skrev lite i en annan tråd ang. AC-problem och "strid" med säljarens ansvar ( http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10953 )

Bilen står nu på lokala volvoverksta'n och mekanikern har mätt 19 grader på både förarsida och passagerarsida med ett laserinstrument. Jag har ju absolut känt med handen att det blåser varmare på passagerarsidan trots lägsta inställda temperatur....hur kan det komma sig..han skulle iallafall prova med ny mjukvara i CCM'en sa han.

Sen tycker jag kylan är lite dålig överlag, och nu har tydligen kondensorn gett felkoder. Även om mätningen visar 19 grader nu så kanske den inte pallar det när det blir varmt ute antar jag.

Ca. 10.000kr med arbete & material trodde mekanikern. Jag vet att säljaren inte kommer vilja betala det, så nu kan jag ge mig tusan på att det blir ett ARN ärende av det här.

Editerar: söker efter nya kondensorer på nätet, dom kostar kring 2000kr - kan arbetet verkligen ligga på 8000 ??? Eller kan det vara kompressorn som är medräknad?

Gjorde länken klickbar.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Senast redigerad av 1 Dicer, redigerad totalt 0 gånger.
av Addekarlsson
Att reparera ac är svindyrt, eftersom det är så mycket snack om hur farligt det är mm. Därav att priserna trissas upp så mycket.
Men, jag utgår från att kompressor är inräknat i det priset, annars kommer inte den verkstan du pratat med vara så långlivade.

Men blåser 19 grader? När jag slår på ac och full kyla i min 960, så går det inte hålla handen längre stunder för luftutblåset innan man får köldskador. :lol:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Addekarlsson skrev:Att reparera ac är svindyrt, eftersom det är så mycket snack om hur farligt det är mm. Därav att priserna trissas upp så mycket.
Men, jag utgår från att kompressor är inräknat i det priset, annars kommer inte den verkstan du pratat med vara så långlivade.

Men blåser 19 grader? När jag slår på ac och full kyla i min 960, så går det inte hålla handen längre stunder för luftutblåset innan man får köldskador. :lol:

Mvh/ Adde
Inte är kompressorn med i detta..... nej nej...

En originalkondensor kostar mer än 2000. Sen ska det till tömmning och destruktion av köldmedlet du har i nu.

Mekandet med att byta kondensor tar tid och kostar.

Läcktest, återfyllnad (medel och tid) är dyrt så 10.000 är "billigt"
av Dicer
Yes! Dom fixar AC'n utan kostnad för mig fick jag just veta :D

Det är inte kompressorn utan kondensor, torkfilter och nåt mer, tror han sa ackumulator. Och tömma & fylla på kylmedia.
Ringde för säkerhets skull till en annan volvoverkstad som räknade ihop det till ca. 10 lakan där med. Det var beräknat 4 timmars jobb.
Känner mig SÅ glad.
Pratade först med servicechefen på säljarfirman (på annan ort än där jag bor) och han började prata om att min garanti inte gällde för AC. Återigen fick jag läsa konsumentköplagen för dom. Sen tog det tio minuter innan meken fick okej att fixa.
Jag som är så velig annars att stå på mig fick rätt - kanske kan det underlätta för nån annan här.....

På dom två månader vi haft bilen nu, har dom bytt luftmassemätare, kollat knarr i fjädringen (löstes lustigt nog med hjulinställning) och nu fixar AC'n.
Snacka om mycket fel på kort tid? Vill bara inte tro att nåt mer händer nu för bilen går SÅ bra och känns så bra.

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säg[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]