- ons 04 apr 2012, 18:49
Har bytt alldeles nyss Lambdasonden (framre) på min V70-02 (170 hästar). Original nr. på den var 942757252 och jag lyckades skaffa en på skrotfirma och installera den själv. Lampan på instrument panelen slocknade efter bara några km. och jag trodde att allt skulle vara OK. Idag var på bilprovning och fick bilen underkänd på grund av koden P0032 värmarstyrkrets hög signal (bank1 givare 1), d.v.s samma sond som jag bytte. Miljökrontrollvärden var inget fel på: Lamdba 1,00 (0,96-1,04). Men...sonden var tidigare monterad på en S60 och enligt Volvo verkstad skulle inte vara nåt problem med det, samma fabrikat, samma original nr. och S60 och V70 hade samma motor. Om detta stämmer...varför kommer det fram en felkod? Och...vad kan man göra? Volvoverkstad vill självklart kolla bilen (2 timmars arbete)...
du bytte lambda men du raderade aldrig felkoden den ligger kvar i datorn tills den raderas och det är den du har fått en anmärkning på alltså ett fel som inte finns längre så radera felkoden och bes om
- By Tomas803